|
Høgskolen
i Vestfold | Biblioteket | Digitale
tekster | Lokalhistorie
Sem og Slagen - en bygdebok.
2. bind: Kulturhistorie - første del . Tønsberg: Høgskolen
i Vestfold, 2001.
Gå til: | Forside
| Innhold |<
forrige | neste >
Skonnerten "Dakapo", Åsgårdstrand. Kaptein Chr. Halvorsen
Fra Slagen.
Av Oskar Horgen
I 1850 åra og utover (etter Krimkrigen) hadde
skipsfarten et merkbart oppsving. Dette ga også utslag her i Slagen,
slik at det ble startet flere mindre skipsselskaper av bygdas innvånere,
som bygde eller kjøpte skuter. Det var flere mindre skipsbyggenier
i østre Slagen, bl. a. på Teisverven, Feskjær, Saltkopp,
Markebo og Bakkeskaug. Disse skutene som ble bygd ble gjerne bemannet og
ført av bygdas folk og hadde således ikke linen betydning
for dens næringsliv. Materialer til skutebyggingen ble gjerne hugget
i skogene omkring. Kristian Kristensen, Tangen (Husvik), (far til Karl
Adamsrød) sto for byggingen for flere av disse bygdeskutene, og
han var kjent som en av de beste skipskonstruktører og skipsbyggmestere
på lang lei.
Av bygdeskutene i Slagen skal nevnes noen:
1. Skonnerten "Dakapo", bygd på Feskjær
i 1860. Fører var først Mathias Helgersen, Saltkopp, senere
Ghr. Halvorsen, Undrum. I anledning "Dakapo" s stabelavløp hadde
skipsfører Johan Hansen, Lestestad, forfattet en sang: "Dakapo stolt
nu glider".
Briggen "Norden", Åsgårdstrand. Kaptein Hans Jacob Hansen
Stang.
2. Briggen "Norden", bygd på Feskjær
omkring 1870. Eierne som skiftet på å være korresponderende
reder var fra Rom, Horgen, Haslum og Rørås. Fører vas
Hans Jacob Hansen, Stang.
Skonnertbrig "Halvmånen". Kapt. H. Næss Jensen, Saltkopp
3. Skonnertbrig " Halvmånen", antagelig
innkjøpt, ført av H. Ness Jensen, Saltkopp, senere omrigget
til skonnert og ført av Jørgen Hansen, Feskjær. Den
forliste og gikk under i Nordsjøen omkring århundreskiftet.
Skonnertbrig "Cambria" av Tønsberg. Kaptein Olaus A. Nilsen,
Hassum
4. Briggen "Cambria", flere eiere, fører
Olaus Nilsen, Haslum, "Cambria" gikk under med hele besetningen
i en storm i Nordsjøen i 1876 e11er 1877 og drev i land på
det jydske rev. "I kahytten lenet mot skottet sto en mann med rødt
skjegg (kapteinen) og ved hans føtter lå skipshunden."
5. "Marianne", skonnert, disponert
av Anders Guttormsen, Røros, bygd på Teisverven omkring 1878.
6. "Kong Karl" stor brigg, bygd på
Teigen av J. Wesmann og disponert av samme.
7. " Amphion", liten bark, disponert av Mathias
Pedersen, Hallingrød. Førere: Laurits Mathisen,
Feskjær, og senere Edv. Pedersen, Rom.
8. H. C. P. Bakkeskaug disponerte flere skuter:
Fullrigger "Kong Sverre", bygd visstnok på Markebo.
Briggen "Den Norske Klippe", bygd på Bakkeskaug i 1860 og ført
av bl.a. Edv. Pedersen, Rom. Briggen "Den Norske Klippe" forliste på
franskekysten først i 90-årene. Besetningen ble reddet. (Bakkeskaunissen
gikk fra borde da skuten forliste, fortalte Laurits Bakkeskaug som var
med.)
Barken "Sigrid" av Tønsberg. Kaptein M. Hansen, Roberg.
"Sigrid"s mannskap: Sittende: Kaptein M. Hansen (i midten), styrm.
Mathias Hansen, Lasken, 2. styrm. Oskar Foyn, Husøy. Bakerst til
høyre: matrosene Maurits Andreassen, Hytten og Thoralf Teien. Foran:
Dekksgutt Jacob Horgen.
11. Bark "Sigrid" var en av de siste treskutene som
ble ført og bemannet av Slagens-folk. Fører var Mathias Hansen,
Roberg og folk fra Slagen hadde de fleste parter i skuten. Den gikk mest
i Atlanterhavsfart (etter 1905-06).
Skonnerten "Bertha" av Tønsberg. Kaptein O. Halvorsen.
12. Skonnerten "Bertha", disponert av klokker Løken,
var også en av de siste partskutene i Slagen. Den ble solgt omkring
1910.
Etter seilskutetiden i siste halvdel av forrige
århundre gikk sjøfolka mere og mere over i hvalfangsten, og
særlig, for Slagens vedkommende, bottelnosfangst i Nordsjøen
mellom Færøyene og Island. Dessuten var det mange som tok
byre på hvalfangst ved Island. Bottlenosefangsten ble drevet med
seilskuter, som i stor utstrekning ble ført og bemannøt av
falk fra Slagen. Jeg nevner bl. a. "Eskimo", ført av Lars Sørensen,
Basberg og "Vesta", ført av Morten Andersen, Hassum. Bottlenosefangsten
hadde - som seilskutefarta - stor betydning for skipsfartens rekruttering
og bemanning. Det var gjerne "førstereis", hvor ungguttene lærte
sjømannskap, og skutene hadde gjerne sitt faste mannskap som ble
forhyrt år etter år. Slik var det også med hvalfangsten
på Island.
Hva forlis angår så er det især
tre som vakte alminnelig sorg her i bygda, da mange av bygdas folk gikk
med Briggen "Cambrias" forlis i Nordsjøen (Jydske rev) i 1877, fører
Olaus Nilsen, Hassum. Skonnerten "Halvmaanen"s forlis i Nordsjøen,
fører Jørgen Hansen, Feskjær, og bottlenosefangeren
"Uller"s forlis i 1900. Så vidt jeg husker var hele besetningen (15-16
mann) bare Slagensfolk. Skipperen Jakob Adolf Jacobsen, Ringshaug, 40 år,
hadde sin eldste sønn Jacob og sin yngre bror Olaf med.
"Uller" drev ,i land med kjølen i været
utenfor Ålesund. De omkomne ligger begravet i Alesund og gravene
holdes ved like ennå.
Barken "Ascalon" av Tønsberg. Kaptein J.N. Gulbrandsen, Narverød.
Gå til: | Toppen
| Forside | Innhold
| < forrige | neste
> |