Per Jarle Sætre, Terje Kristensen og Kåre Gerhard Christensen:
Hør på oss! : elevenes syn på miljøundervisning og miljøspørsmål : rapport nr. 5 fra MUVIN 2 i Norge

Forrige sideInnholdNeste side

Oppsummering

Elevene legger vekt på miljøvern som viktigste sak når de skal stemme på politisk parti. Jentene nevner dette i større grad enn guttene. Elevene ser på forurensning som det største miljøproblemet. Av de mer spesifikke problemene er atomforurensning viktigst på verdensbasis, mens avfall og biltrafikk blir sett på som det største problemet på nasjonal basis. Avfall og veispørsmål blir sett på som de største problemene lokalt. Elevene er flinkere til å nevne globale og nasjonale miljøproblem enn lokale.

Kunnskapsspørsmålene i denne undersøkelsen ga lave skår . Bare 13,7 % av elevene svarte rett på fire eller flere av spørsmålene. De eldste elevene svarte best på spørsmålene. Elevene oppgir massemediene som viktigste kilde til informasjon. Det er likevel ingen vesentlige forskjeller på poengsum på kunnskapsspørsmålene og bruk av massemediene som avis eller nyhetssending i TV.

Elevene er engstelige for miljøproblemer i framtida. Nesten alle tror at miljøproblemer kan løses, men bare halvparten tror at de blir løst.

Det er små forskjeller i kunnskapspoengskår på de som ofte og de som aldri er engstelige. Jenter er mer engstelige enn gutter. Miljøproblemet elevene er mest bekymret for, er ødeleggelsen av ozonlaget.

Det elevene er mest opptatt av i forhold til hvordan de selv kan løse miljøproblem, er å sortere søppel og selv ikke forsøple. Den politiske dimensjonen til å forholde seg til miljøproblemene er mindre vektlagt.

I vurderingen av de konkretet eksemplene i forhold til konfliktsaker, har elevene en saklig vurdering av situasjonene og de vurderer først og fremst å bruke de etablerte kanalene for påvirkning. Det som betydde mest for elevene i MUVIN var ting som var knyttet til selve gjennomføringen av prosjektarbeidet. Den politiske dimensjonen, som å utvikle interesse for å gjøre noe med problemene, var ikke i samme grad vektlagt.

En analyse faktorer som kan virke inn på elevenes handlingskompetanse viser at "Tiltro til egen innflytelse" er den variabelen som i størst grad viser samvariasjon med andre variabler i materialet. Denne variabelen påvirker eller påvirkes av forhold som ansvar, følelser, erfaring og vilje i større grad enn elevenes innsikt i handlingsmuligheter.

Vår vurdering er at tema og arbeidsmåte i MUVIN er hensiktsmessig i forhold til L-97. Det er tydelig at elevene oppnår kunnskaper og ferdigheter som er sentrale i forhold til læreplanen. Særlig er det viktig at elevene får innsikt og ferdigheter i å forholde seg til offentlig forvaltning.

På den annen side er ikke MUVIN-metoden tilstrekkelig for å oppnå det den overordnede planen kaller "det miljøbevisste" mennesket. For å oppnå det målet er en avhengig av en bredere utdannelse i forhold til miljøspørsmål og naturglede. Det nye og viktige med MUVIN er den sterke vektleggingen av miljøkonflikter og utvikling av handlingskompetanse i forhold til dette.

 

Forrige sideInnholdToppen av sidenNeste side

Per Jarle Sætre, Terje Kristensen og Kåre Gerhard Christensen:
Hør på oss! : elevenes syn på miljøundervisning og miljøspørsmål
Rapport nr. 5 fra MUVIN 2 i Norge