Rakel K. Rohde Næss: Student veileder student
Kunnskapsdeling i en lærende organisasjon. Erfaringer med studenter som veiledere i medstudenters arbeid med digitale mapper. En prosjektrapport Rapport 4/2007, Høgskolen
i Vestfold
20 sider - 40 kroner
Fulltekstutgave
(pdf-format - 164 kb)
Om rapporten:
Rapporten omhandler et prosjekt, gjennomført ved Høgskolen i Vestfold, hvor hovedmålet var å gjøre erfaringer med studenter som veiledere i medstudenters arbeid med digitale mapper. Studentene var delaktige i alle fasene i prosjektet. Sentrale mål var å få studentene til å jobbe med egenvurdering og vurdering av andre (self- og peer assessment). Formativ vurdering, hvor man er opptatt av læringsprosesser som ønsker å hjelpe studenten videre, står her sentralt. Studentene veiledet hverandre med fokus på mappemetodikk og bruk av digitale mapper. Rapporten dokumenterer noen av de kunnskaper studentene tilegnet seg gjennom veiledningspraksis i læringsfellesskapet. Studentenes egne refleksjoner rundt prosjektet vil her stå sentralt.
Om forfatteren
Rakel K. Rohde Næss er høgskolelektor i pedagogikk og har vært ansatt ved Høgskolen i Vestfold, avdeling for lærerutdanning siden 2002. Hun har hovedfag i pedagogikk (1999). Hun underviser i pedagogikk på ulike fagstudier knyttet til førskole og allmennlærerutdanningen.
Copyright: HVE / Forfatteren 2007
ISBN
82-7860-198-4
(Papirutgave)
ISBN 82-7860-199-2 (Elektronisk utgave)
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien
|