Ellen Andvig:
Gjensidig læring. Erfaringer fra et pilotprosjekt om brukermedvirkning.
Rapport 11/2005, Høgskolen i Vestfold
68 sider - 80 kroner
Fulltekstutgave (pdf-format - 4 kb)
Om rapporten :
Rapporten handler om en studie av fire studenters læringsprosess som medarbeidere i et pilotprosjekt om brukermedvirkning våren 2001. Studentene deltok i planlegging og gjennomføring av et ti ukers kurs om brukermedvirkning i psykiatrien. Ti brukere med erfaring fra psykiatrien deltok på kurset. Studentenes deltagelse var et ledd i deres praksisstudier ved videreutdanningen i psykisk helsearbeid.
Rapporten er skrevet i en essayistisk form der forfatterens stemme kommer til uttrykk i teksten. Ved å skrive seg selv inn i teksten foretar forfatteren en personlig bearbeidelse av erfaringer i den hensikt å forstå og skape forståelse. I tillegg til å fortelle om studentenes opplevelser og erfaringer, gransker forfatteren egne erfaringer som forsker og veileder for studentene i arbeidet med prosjektet. Studentenes læring presenteres som en vandring, en vandring i å videreutvikle seg som menneske, å bli klokere og å få bedre dømmekraft, med andre ord mot en mer personorientert profesjonalitet.
Om forfatteren:
Ellen Andvig er høgskolelektor ved avdeling helsefag ved Høgskolen i Vestfold og underviser innen fagfeltene psykisk helsearbeid, veiledning og coaching. Hun har lang erfaring fra psykiatri-feltet som psykiatrisk sykepleier og som lærer.
Copyright: HVE / Forfatterne 2005
ISBN
82-7860-156-9
(Papirutgave)
ISBN:
82-7860-157-7
(Nettutgave)
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien
|