Copyright: Høgskolen i Vestfold /forfatterne
ISBN papirutgave 82-7860-095-3
ISBN elektronisk utgave 82-7860-096-1
Om rapporten:
I KRL-faget i grunnskolen skal alle religioner og livsanskuelser presenteres ved hjelp av en fortelling. I denne rapporten analyseres utvalg, presentasjon og bruk av fortellinger i læreverk i KRL. Forfatterne forsøker også å utvikle kriterier for vurdering av fortellingsstoff i lærebøker.
I tillegg til læreverk-analysen, har forfatterne gjennomført to fokusgruppeintervjuer med grunnskolelærere. Det ene intervjuet var med lærere fra to flerkulturelle skoler i Oslo, - det andre med lærere i en innlandskommune i Buskerud.
Rapporten er en del av programmet Valg og vurdering av lærebøker og andre læremidler som er organisert av UFD/Læringssenteret og Norsk Faglitterær forfatter og oversetterforening og støttet av Den norske Forleggerforening. Programmet er organisert av Høgskolen i Vestfold.