- Biblioteket      
Høgskolen i Vestfold (HVE)
-
 
-
- HVE > Biblioteket > Skriftserien > Rapport 3/2003: Omtale
Bibsys/HVEMitt Bibsys - Forskdok -  Bibsys emneportalen
-
 

Biblioteket - Borre:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: bib.borre@hive.no
   Telefon: 33 03 11 45

-

Biblioteket - Eik:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: bib.eik@hive.no
   Telefon: 33 03 13 30

-

Kopisenteret:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: kopisenteret@hive.no
   Telefon: 33 03 10 85 -

Sist oppdatert:
   20. januar 2005
   nettbibl@hive.no
    

.

Høgskolen i Vestfolds
skriftserie

  -   -   -

. Inger Lise Fevang Jensen:
Vurdering av kokebokprosjektet
” Fra boller til burritos”

Rapport 3/2003, Høgskolen i Vestfold
43 s. - 100 kroner
Fulltekstutgave (PDF-format)

Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold
ISBN nettutgave 82-7860-082-1
ISBN papirutgave 82-7860-081-3 

Om rapporten: 
Kokeboka ”Fra boller til burritos” har siden skoleåret 1998/1999 vært delt ut gratis til elevene i 9. klasse i heimkunnskap. Hensikten med kokebokprosjektet er at elevene skal få mulighet til å bruke og bli kjent med en grunnleggende kokebok i heimkunnskapsundervisningen, en kokebok som de får til odel og eie, og som de vil kunne bruke videre etter endt skolegang. Målsettingen med kokebokprosjektet er å inspirere barn og unge til å bli glade i å lage mat samt å bidra til å styrke undervisningen i heimkunnskap. Denne vurderingen av kokebokprosjektet er gjennomført for å finne ut hvilke erfaringer elever og lærere har høstet i forbindelse med bruken av kokeboka.

Ut fra målsettingene for bokprosjektet ble følgende hovedproblemstillinger lagt til grunn for   vurderingen:
1.    I hvilken grad bidrar kokeboka ”Fra boller til burritos” til at elever i 9. klasse blir motivert til å lage mat?
2.    Hvilken betydning har kokeboka ”Fra boller til burritos ” i opplæringen i heimkunnskap?
Til begge hovedproblemstillingene er det utformet mer detaljerte spørsmål.

Høsten 2001 ble det gjennomført spørreundersøkelser blant et representativt utvalg lærere i heimkunnskap på ungdomstrinnet og våren 2002 blant et representativt utvalg elever på 9. klassetrinn.  Svarprosentene i begge undersøkelsene ble høye, 76 % i lærerundersøkelsen og 71 % i elevundersøkelsen.

Resultatene viser at nesten alle elever og lærere bruker og har nytte av kokeboka, både hjemme og i heimkunnskapsundervisningen. Kokeboka blir av de fleste vurdert som tilfredsstillende når det gjelder omfang, vanskegrad, form (utseende og bilder) og innhold. Kokeboka inspirerer de fleste elevene til å lage mat og de tror de vil bruke den også når de er ferdig med opplæring i heimkunnskap. Resultatene viser at ”Fra boller til burritos” har stor betydning for heimkunnskapsundervisningen.

Lærerne mener at den dekker målområder i læreplanen i heimkunnskap meget godt og øker fagets anseelse hos elever og foreldre. Ved å bruke mulighetene som ligger i denne boka fullt ut, kan elevmedvirkning og skole-hjemsamarbeid nok ytterligere forbedres.
 
Konklusjonen i vurderingen av kokebokprosjektet er at kokeboka  ”Fra boller til burritos” oppfyller mål og intensjoner for prosjektet. ”Fra boller til burritos” er en suksess i forhold til bruk, nytte og som bidrag til at elevene i 9.klasse blir interessert i å lage mat. For opplæringen i heimkunnskap, med mange lærere uten formell utdanning i faget, er det av vital betydning at en så solid, grunnleggende og for ungdom spennende kokebok, er et tilbud i undervisningen. Resultatene fra evalueringen bør danne grunnlag for at samarbeidspartnerne prioriterer å videreføre dette vellykkede prosjektet. 


Forfatteren:  
Inger Lise Fevang Jensen er høgskolelektor og underviser i heimkunnskap ved Avdeling for Lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold.

     Skriftserien 
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien

 
.
-

- - - -

Utgivelser
fordelt på år:

2007

2006 (14 titler)

2005 (15 titler)

2004 (16 titler)  

2003 (19 titler)  

2002 (17 titler)

2001 (21 titler)

2000 (17 titler)

1999 (16 titler)

1998 (17 titler)

1997 (16 titler)

1996 (19 titler)

 


 

-
 
- -
Høgskolen i Vestfold   -   Biblioteket   -   Toppen av siden  
- -