- Biblioteket      
Høgskolen i Vestfold (HVE)
-
 
-
- HVE > Biblioteket > Skriftserien > Rapport 1/2003: Omtale
Bibsys/HVEMitt Bibsys - Forskdok -  Bibsys emneportalen
-
 

Biblioteket - Borre:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: bib.borre@hive.no
   Telefon: 33 03 11 45

-

Biblioteket - Eik:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: bib.eik@hive.no
   Telefon: 33 03 13 30

-

Kopisenteret:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: kopisenteret@hive.no
   Telefon: 33 03 10 85 -

Sist oppdatert:
   20. januar 2005
   nettbibl@hive.no
    

.

Høgskolen i Vestfolds
skriftserie

  -   -   -

. Valgerd Mørch:
"Skal - skal ikke?"
En undersøkelse av utlånsordningen av læremidler i videregående skole.

Rapport 1/2003, Høgskolen i Vestfold
42 s. - 80 kroner
Fulltekstutgave (PDF-format)

Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold 
ISBN nettutgave 82-7860-077-5
ISBN papirutgave 82-7860-076-7 

Om rapporten: 
Mørch har undersøkt hvordan tre videregående skoler organiserer utvelgelsen av lærebøker i forbindelse med fellesinnkjøp av utlånslærebøker. Er intensjonene ved utlånsordningen ivaretatt?

Ved hjelp av intervjuer har Mørch prøvd å finne ut hvem som avgjorde hvilke fag det ble kjøpt inn utlånslærebøker i, hvilke lærebøker som ble valgt og etter hvilke kriterier for skoleårene 2000/01 og 2001/02.

Undersøkelsen indikerer at intensjonene med utlånsordningen bare delvis er fulgt opp:
- Pengene har blitt brukt til å redusere mest mulig elevenes utgifter til innkjøp av læremidler.
- Ordningen har ikke bevisstgjort lærere og elever om lærebokas rolle i læringsarbeidet i relasjon til læreplanens mål.
- Ordningen har ikke fremmet pedagogisk nytenkning og kreativitet.
- Skolene har ikke lagt opp til en langsiktig strategi ved valg av læremidler.
- Elevene har i liten grad vært aktive i prosessen.

Med andre ord har departementets forsøk på å få gjennom deler av innholdsreformen, vært mindre vellykket. Økt elevmedvirkning, mindre lærebokstyrt undervisning og mer bruk av andre kilder til kunnskap, er viktige mål å jobbe mot - enten elevene låner lærebøkene eller eier dem selv.

Rapporten inngår i det tre-årige forskningsprosjektet Valg, vurdering og kvalitetsutvikling av lærebøker og andre læremidler, finansiert av UFD og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom UFD ved Læringssenteret, Den norske Forleggerforening, NFF og Høgskolen i Vestfold..

Forfatteren: 
Valgerd Mørch er ansatt ved Oslo Katedralskole.

     Skriftserien 
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien

 
.
-

- - - -

Utgivelser
fordelt på år:

2007

2006 (14 titler)

2005 (15 titler)

2004 (16 titler)  

2003 (19 titler)  

2002 (17 titler)

2001 (21 titler)

2000 (17 titler)

1999 (16 titler)

1998 (17 titler)

1997 (16 titler)

1996 (19 titler)

 


 

-
 
- -
Høgskolen i Vestfold   -   Biblioteket   -   Toppen av siden  
- -