HVE Skriftserien
Biblioteket
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser i 2002

Halvdan Eikeland:

Et læreverks bidrag til historiebevissthet og narrativ kompetanse

Analyse og praktisk bruk av historiedelen av Aschehougs læreverk i samfunnsfag for ungdomstrinnet: ”Innblikk”

Tilgjengelig i fulltekst topp

Rapport 4/2002
ISBN papirutgave: 82-7860-061-9
171 s.
ISBN nettutgave: 82-7860-062-7

Om rapporten:

Eikelands arbeid har som mål å drøfte hvordan historiebevissthet kan dannes gjennom organiserte læringsprosesser i skolen, med læreboka som det viktigste hjelpemiddel. Arbeidet har både et teoretisk og praktisk siktemål: Å prøve ut generelle krav til en lærebok som skal utvikle historiebevissthet og narrativ kompetanse, og samtidig vurdere et læreverk som i dag er mye brukt i historieundervisningen på ungdomstrinnet. Arbeidet bygger på retningslinjer for dannelse av historiebevissthet og narrativ kompetanse som er utviklet av den tyske historiedidaktiker, professor Jörn Rüsen. Rüsens krav til en lærebok som skal utvikle historiebevissthet, blir i Eikelands arbeid knyttet til et konkret eksempel: Erik Lunds og Erik Lund/Eivind Indresøvdes lærebøker i historie for ungdomstrinnet. Eikeland drøfter i sitt arbeid for det første hvordan læreverket tilfredsstiller Rüsens generelle krav til et læreverk som skal utvikle historiebevissthet, og deretter blir et utvalg ungdomsskolelæreres syn på de samme spørsmålene belyst gjennom intervju. Arbeidet representerer et viktig bidrag til en teoribasert historiedidaktisk lærebokanalyse, samtidig som det blir knyttet kontakt med undervisningspraksis på ungdomstrinnet.

Om forfatteren:
Førsteamanuensis, dr. philos. Halvdan Eikeland har arbeidet ved Høgskolen i Vestfold siden 1966, fram til 1994 ved avdeling for lærerutdanning, og i de siste årene ved avdeling for samfunnsfag, seksjon for historie. Han underviser i Afrikas historie og nyere norsk historie. Han tok den filosofiske doktorgraden i 1999 over et arbeid om den vesttyske debatten på 1970- og 80-tallet om historieundervisning, historiebevissthet og politisk dannelse. Han har skrevet flere lærebøker i samfunnsfagdidaktikk og utgitt en rekke forskningsrapporter om historiedidaktiske tema.
 
 
 

Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold

   

Denne publikasjonen er tilgjengelig i fulltekst topp


[ Tilbake til publikasjons-/bestillingsliste ]

topp

Høgskolen i Vestfold    Skriftserien    Biblioteket
Sist oppdatert: 3.6.2002
Ansvarlig: nettbibl@hive.no