- Biblioteket      
Høgskolen i Vestfold (HVE)
-
 
-
- HVE > Biblioteket > Skriftserien > Notat 4/2003: Omtale
Bibsys/HVEMitt Bibsys - Forskdok -  Bibsys emneportalen
-
 

Biblioteket - Borre:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: bib.borre@hive.no
   Telefon: 33 03 11 45

-

Biblioteket - Eik:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: bib.eik@hive.no
   Telefon: 33 03 13 30

-

Kopisenteret:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: kopisenteret@hive.no
   Telefon: 33 03 10 85 -

Sist oppdatert:
   21. januar 2005
   nettbibl@hive.no
    

.

Høgskolen i Vestfolds
skriftserie

  -   -   -

. Geir Winje :
Digitale mapper i KRL

Notat 4/2003, Høgskolen i Vestfold
23 sider – 50 kroner
Fulltekstutgave (PDF-format)

Om notatet:
Notatet Digitale mapper i KRL gjør rede for erfaringer gjort i prosjektet IKT og nye læreprosesser, som tok til høsten 2000 ved Høgskolen i Vestfold, Avdeling for lærerutdanning.

Notatet tar først for seg hvordan IKT kan tas i bruk med tanke på informasjon, kommunikasjon og publikasjon i KRL-faglig sammenheng. I den andre hoveddelen knyttes disse forholdene til bruk av digitale mapper og mappeevaluering. Her fokuseres det på begreper som arbeidsmappe, presentasjonsmappe og avsluttende vurdering.

Den siste delen av notatet gjør rede for hvordan en kan møte noen sentrale utfordringer når en innfører digital mappevurdering som hovedarbeidsform i studiet. Her beskrives hvordan de digitale mappene kan sikre at en arbeider med rammeplanen som styrende dokument, og hvordan en kan ivareta både dybde og bredde i studiet. Videre berøres forholdet mellom én- og flerfaglighet, samt hvordan praksiserfaringer kan trekkes inn i mappevurderingen.

Avslutningsvis slår notatet fast: "Organiske, digitale mapper kan fort leve sitt eget liv. Slik skal det være, og slik bør det være all den tid læring forstås som en organisk, kreativ, selvstendig og aktiv prosess. Skal en ivareta og dyrke frem denne prosessen, er det behov for tydelige rammer og strukturer. Hvis ikke medfører de digitale mappene kaos, merarbeid og frustrasjon. Rammene må etter mitt syn være svært klare, men samtidig så vide som overhode mulig – like vide som rammeplanene. Frihet i høyere utdanning må paradoksalt nok planlegges nøye."

Skriftserien
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien

 
.
-

- - - -

Utgivelser
fordelt på år:

2006

2005 (15 titler)

2004 (16 titler)  

2003 (19 titler)  

2002 (17 titler)

2001 (21 titler)

2000 (17 titler)

1999 (16 titler)

1998 (17 titler)

1997 (16 titler)

1996 (19 titler)

 


 

-
 
- -
Høgskolen i Vestfold   -   Biblioteket   -   Toppen av siden  
- -