|
|||||
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser
i 2001
Torbjørg
Fermann:
Om notatet:Behovet for å videreutvikle samarbeidet mellom sykepleierutdanning og praksis var utgangspunktet for Prosjekt Klinisk Lektor. Av særlig interesse var det å sette fokus på sykepleierutdanningens kliniske studier i siste utdanningsår med hjemmesykepleie som praksisarena. Hensikten var å utvikle og utprøve en ny veiledningsmodell som kunne stimulere til gjensidige læreprosesser for å motvirke gapet mellom teori og praksis, mellom utdanning og tjeneste. Av særlig betydning var å videreutvikle lærerens rolle gjennom nærmere tilknytning til praksisfeltet. Hjemmesykepleien i Sandefjord og Nøtterøy kommune og avdeling for helsefag ved Høgskolen i Vestfold startet et samarbeidsprosjekt der 22 studenter og tre lærere i en aksjonsorientert arbeidsform eksperimenterte sammen med praksisstedenes personell for å utvikle en ny veiledningsmodell. Notatet presenterer prosjektets bakgrunn, organisering og metodisk tilnærming samt en nærmere presentasjon av hjemmesykepleiens egenart i de to kommunene. Resultater fra prosjektet presenteres og diskuteres, med særlig fokus på roller og ansvar og kommunen som utdanningsarena. Prosjektet ble avsluttet tidligere enn planlagt, og en ferdig utviklet veiledningsmodell foreligger derfor ikke. Notatet viser likevel til betydningsfulle erfaringer om å arbeide i prosjekt, om hjemmesykepleien som utdanningsarena og gir en nærmere avklaring på innhold til de ulike aktørenes roller og ansvar. Om forfatteren:
|
||
|
|