Copyright
© 2000
Halvdan
Eikeland
Historiedidaktikk
som vitenskapsdisiplin:
Et bidrag til innholdsbestemmelse og operasjonalisering av begrepet
Tønsberg: Høgskolen i Vestfold, 2000
Notat 6/2000
Innledning.
Fagdidaktikk er en disiplin som i
Norge befinner seg i et fagvitenskapelig grenseland. Ved lærerhøgskolene
og det som tidligere het 'pedagogiske seminarer', har historiedidaktikk
primært vært en praktisk-pedagogisk disiplin som var
opptatt av formidling av historisk kunnskap i ulike skoleslag. Det
har imidlertid også vært gjort forsøk på
å plassere historiedidaktikk som selvstendig, vitenskapelig
begrunnet fagdisiplin, med drøfting av hovedoppgaver både
når det gjelder formidling og forskning.1
Ved lærerhøgskolene og de praktisk-pedagogiske instituttene
er det også i den siste 20-årsperioden gjort historiedidaktisk
forskning som både er knyttet til tradisjonell historieformidling
(lærebokforskning, læreplananalyser og retningslinjer
for bruk av historiefaget i skolen)2
og til barns oppfatning av historie.3
Utviklingen i tidligere Vest-Tyskland
gir klare eksempler på hvordan man fant løsninger på
problemet med faglig plassering av historiedidaktikk. Fagdisiplinen
ble under 1970- og 80-tallet etablert og allment akseptert som vitenskapelig
disiplin. Ved å vise til erfaringene fra Vest-Tyskland vil
jeg i denne artikkelen gi et bidrag til begrepsavklaring og til
en presentasjon av historiedidaktiske hovedoppgaver. Jeg vil først
drøfte innholdet i begrepet historiedidaktikk ved å
beskrive hvordan fagdisiplinen utviklet seg i Vest-Tyskland fra
ca. 1970. Deretter blir det gitt eksempler på hvordan noen
av de ledende vesttyske historiedidaktikere på 1970- og 80-tallet
gjennom teoriutvikling og praktisk innovasjonsarbeid bidro til å
styrke historiedidaktikk som vitenskapsdisiplin.4
Til slutt vil jeg gi noen eksempler på ulike oppgavetyper
innenfor historiedidaktisk forskning.
Begrepet historiedidaktikk.
Både i Vest-Tyskland og i Vest-Europa
f.ø. har innholdet i begrepet historiedidaktikk gjennomgått
en grunnleggende endringsprosess i løpet av de siste 30 årene.
Fram til 1970-årene ble begrepet i Vest-Tyskland primært
knyttet til formidling av faget historie innenfor ulike skoleslag.
De tradisjonelle fagdidaktiske spørsmål dreide seg
om undervisningens 'hva' , 'hvordan' og 'hvorfor', m.a.o. om faglig
innhold, metodiske retningslinjer og mål for historieundervisning.
Fra midten av 1970-tallet ble det
historiedidaktiske oppgavefeltet vesentlig utvidet. Det skjedde
ved at begrepet 'historiebevissthet' ble det nye nøkkelbegrepet
innenfor den historiedidaktiske debatten i Vest-Tyskland. Mens man
tidligere hadde konsentrert seg om historieformidling i skolen,
kom nå alle former for 'historisk læring' i fokus. Ikke
minst gjennom Karl-Ernst Jeismanns arbeid på 1970-tallet5
ble interessen rettet mot alle former for historiebevissthet i samfunnet,
både de rasjonelt begrunnede bevissthetsformer som preger
vitenskapsfaget og skolefaget historie, og de 'folkelige' bevissthetsformer.
Samtidig ble man innenfor historiedidaktisk forskning opptatt av
hvordan historiebevissthet utvikles, og hvilke funksjoner historiebevisstheten
har. Det er på en slik bakgrunn Jörn Rüsen i 1994
definerer begrepet historiedidaktikk: «Historiedidaktikk er
vitenskapen om historisk læring, og ikke en vitenskap om formidling
av historievitenskapelig produsert historisk viten.» 6
Rüsens definisjon tar indirekte
utgangspunkt i 'historiebevissthet' som nøkkelbegrep.
Jeg vil først vise hvordan Karl-Ernst Jeismann bruker begrepet,
og deretter ta for meg hvordan Jeismann, Jörn Rüsen og
Hans-Jürgen Pandel forsøker å presisere og operasjonalisere
begrepet historiebevissthet.
Karl-Ernst Jeismann kom til
å spille en grunnleggende rolle for utviklingen av tysk historiedidaktikk
på 1970- og 80-tallet. På bakgrunn av sine utkast til
en teori om historiebevissthet skisserte han et historiedidaktisk
forskningsprogram og forsøkte samtidig å trekke
opp retningslinjer for hvordan historiebevissthet kan dannes
gjennom historieundervisning.
Jeismann gav i 1979 en definisjon
av begrepet historiebevissthet som ofte blir referert: Historiebevissthet
representerer »den indre sammenheng mellom tolkning av fortida,
forståelse av nåtida og perspektiver på framtid.»
7 I to arbeid fra 1983 og
19898 forsøker Jørn
Rüsen å presisere Jeismanns definisjon fra 1979: Historiebevissthet
er resultatet av en mental prosess, der både emosjonelle og
kognitive, bevisste og ubevisste forestillinger spiller en rolle.
Gjennom erindring blir tidserfaringer bearbeidet på en slik
måte at de blir knyttet til praktisk livsorientering. Historie
blir på denne måten forstått som fortolket tid.
Også en naturlov kan imidlertid sies å være resultatet
av tidsfortolkning, og en bør derfor når det gjelder
historiebevissthet, legge til at erindring er det nødvendige
redskap for tidsfortolkning. Det dreier seg med andre ord om en
menneskelig fortid som på en eller annen måte fremdeles
er levende eller kan bli levendegjort.
Det er likevel utilstrekkelig å
karakterisere historiebevissthet utelukkende som bevissthet om menneskets
fortid. Historiebevisstheten knytter ikke tolkningen av tid utelukkende
til fortid. Gjennom den bearbeiding som skjer ved hjelp av erindring,
blir fortida overskredet. Erindringsprosessen blir sterkt påvirket
av de tidserfaringer og den opplevelse av hensikt som er knyttet
til den aktuelle livspraksis hos det enkelte menneske. Den historiske
erindring blir bestemt av en grunnleggende forskjell mellom på
den ene siden erfaring av tid som påvirker menneskelig forandring
objektivt sett, og på den andre siden en subjektiv oppfatning
av tid som knyttes til formål/hensikt og tolkning av handlingssituasjoner.
Historiebevissthet skapes gjennom
en prosess der det enkelte menneske organiserer tidsopplevelsen
og skaper en balanse mellom den objektive og den subjektive, den
indre og den ytre tid. Denne prosessen legger grunnlag for målrettet
handling og et forhold til verden og seg selv som bygger på
erfaring. Denne tankegangen danner ifølge Jörn Rüsen
bakgrunn for Jeismanns definisjon av historiebevissthet fra 1979.
Gjennom erindringen av fortid blir
alltid også nåtid og framtid dimensjoner i den enkeltes
livspraksis. En slik sammenbinding av fortid, nåtid og framtid
gir historiebevisstheten et særpreg: Som erindringsprosess
bygger den på erfaringer om det som engang var, fortida. Disse
erfaringene blir imidlertid påvirket av tolkning og forventning.
Dermed blir erfaring knyttet sammen med noe som ikke bygger på
empiri, og som dreier seg om intensjoner, normer og verdier knyttet
til menneskets vilje. Dermed kan innholdet i historiebevisstheten
ikke knyttes utelukkende til en av delene, men til en enhet av fakta
om fortida og deres betydning for nåtid og framtid. Historie
blir dermed en syntese av det ytre og det indre, av `reelt og `fiktivt',
av det faktiske og det ønskede, av det empiriske og det normative.
En kan karakterisere prosessen som skaper historiebevissthet som
`en tankeprosess knyttet til tidserfaring'. Prosessen er samtidig
både reseptiv og produktiv. På den ene side inngår
erfaring og iakttakelse, og på den andre siden foregår
tenkning, tolkning og skaping av forventninger. På den måten
skjer en tidsorientering knyttet til menneskets livspraksis.
Syntesen av `det indre og det ytre'
som historiebevisstheten er sammensatt av, gjør empirisk
forskning om historiebevissthet meget krevende. Fenomenene som er
knyttet til historiebevissthet, eksisterer ikke som faste størrelser,
men veksler på bakgrunn av de situasjonene der de blir aktualisert,
og der de har en mening i den enkeltes liv. Man kan på den
andre siden likevel ikke hevde at det ikke finnes en spesifikk utforming
av historiebevissthet som gjelder for enkeltindivider, sosiale grupper
og bestemte tidsperioder. Men den spesifikke utforming av historiebevisstheten
kommer ikke til uttrykk som faste historiske uttrykksformer, men
som svært komplekse og varierende fenomener.
I sine forsøk på å
presisere begrepet historiebevissthet tar Jörn Rüsen i
bruk et annet begrep: 'narrativ kompetanse'. 9
Historisk erindring knyttes til evne til å 'fortelle' historie.
Med det menes ikke først og fremst en framstillingsform,
men en universell og fundamental form for menneskelig kunnskap og
erkjennelse. Begrepet `narrativ kompetanse' er som nøkkelbegrep
nært knyttet til historiebevissthet, og kan beskrives som
evne til å knytte sammenhenger mellom fortid og nåtid
på en slik måte at fortida får en orienteringsfunksjon
for aktuell livspraksis. Gjennom fortelling og samtale bygd på
historisk erindring plasserer enkeltindivid og grupper seg selv
i en tidssammenheng og langt utenfor grensene for sin egen levetid
- i et forhold til fortid og framtid. Den narrative kompetanse blir
hos Rüsen knyttes til tre ferdigheter: 1) evne til å
oppleve og erfare fortida, 2) evne til å tolke fortida,
slik at den blir satt i sammenheng med nåtida, og 3) evne
til å orientere seg i forhold til nåtid og framtid.
De tre ferdighetene står i et nært innbyrdes forhold
til hverandre.
Når det gjelder det tredje kravet
til narrativ kompetanse, viser Jeismann (1978) til tre grunnleggende
funksjoner historiebevissthet har: 10
1) et middel til identitetsdannelse, 2) et legitimeringsgrunnlag
for avgjørelser i nåtid og framtid, og 3) en `orienteringsfunksjon',
som dreier seg om ulike måter historisk kunnskap og innsikt
kan anvendes på.
Dannelse av historiebevissthet er
et fundament i enkeltindividets og ulike gruppers identitetsdannelse.
I relativt stabile perioder blir identitet knyttet til tradisjon,
mens identitet i perioder med store samfunnsomveltninger kan knyttes
til endrede forestillinger. Denne oppbygging og endring av identitet
- eller av forskjellige identiteter som mennesket samtidig har -
er etter Jeismanns oppfatning den mest dyptgripende prosess når
det gjelder å knytte sammen historiebevissthet og selvforståelse
i nåtida. Jeismann inntar i en viss forstand en normativ holdning
til historisk bevissthetsdannelse: Det bør være et
mål å utvikle rasjonelt begrunnede bevissthetsformer.
I sin utdypning om grunnlaget for personlig identitet kommer Jeismann
imidlertid med viktige reservasjoner til kravet om å begrunne
sine standpunkt rasjonelt. Han understreker at den `førvitenskapelige'
historiebevissthet med sine stereotyper, forenklinger, fordommer
og vurderinger som ikke er rasjonelt begrunnet, ikke utelukkende
bør betraktes som negative menneskelige trekk: «Disse
`meningene' har åpenbart en sosialt uerstattelig funksjon.
Midt i en virkelighet som er blitt uoverskuelig og mangfoldig, og
der ens egne muligheter til å erfare er begrenset, gir disse
meningene en form for orientering og handlingstrygghet.» 11
Jeismann stiller seg generelt sett
kritisk til bruk av historiebevissthet som legitimeringsgrunnlag
for holdninger og for nåtidig og framtidig handling. Han viser
eksempler på hvordan bevissthetsbegrepet er blitt brukt i
Øst-Tyskland.12 Sosialistisk
statsbevissthet, nasjonsbevissthet, samfunns- og klassebevissthet
og hjemstedsbevissthet er eksempler på begrepsbruk.
I alle disse eksemplene er bindeordet til -bevissthet spesifikt
innholdsmessig og normativt preget. Jeismann tar generelt sett avstand
fra en slik bruk av historie:«Slike eksempler viser til en
bestemt form for verdiladet oppfatning av historie (...) Historie
blir alltid brukt som legitimerings- eller identifikasjonsmiddel
knyttet til eksisterende eller framtidige politiske eller sosiale
livsformer.» 13
Det viktige for Jeismann når
det gjelder dannelse av historiebevissthet, er å utvikle evne
til å trekke selvstendige slutninger. Dette blir et sentralt
mål for all historieformidling. Den vesentligste forutsetning
for det er et samfunn som tillater åpen debatt, motsigelser
og tvil. Han kommer nærmere inn på betydningen av rasjonell
bevissthetsdannelse i samband med den tredje hovedfunksjonen historiebevissthet
kan ha: Historiebevissthet kan skape grunnlag for å orientere
seg som samfunnsmedlem. For å skape bakgrunn for bevisst politisk
handling har historie ifølge Jeismann som oppgave å
frigjøre enkeltindivid og grupper fra en `blind' og ubevisst
tradisjon. Dette kan forhindre at identitetsdannelsen blir styrt
av propaganda og ensidige forestillinger. Enkeltindivid og grupper
må bearbeide sine historiske forestillinger rasjonelt. Dermed
har de en mulighet for å bryte med naive personlige forestillinger
eller med forsøk på ensidig gruppepåvirkning.
I et arbeid fra 1980 med tittelen
«Historiebevissthet» 14
tok Karl-Ernst Jeismann opp spørsmålet om hvordan arbeidet
med historisk bevissthetsdannelse kan organiseres. Han hadde i løpet
av 1970-tallet utformet et forskningsprogram knyttet til hvordan
ulike former for historiebevissthet dannes i samfunnet, hva som
er innholdet i historiebevisstheten , bl.a. i de 'folkelige' bevissthetsformer,
og hvilken funksjon 'hverdagsbevisstheten' kan ha. Jeismann opererte
i 1980 likevel fremdeles med et 'snevert' didaktikkbegrep: det var
skolens arbeid med historiebevissthet han primært var opptatt
av.
Den vesttyske grunnlov og menneskerettighetene
danner for Jeismann normgrunnlaget for dannelse av historiebevissthet.
Jeismann trekker på det grunnlaget opp noen generelle retningslinjer
for utvikling av historiebevissthet gjennom historieundervisning.
Historievitenskapelige krav danner for Jeismann basis: Sannhetsverdien
av historiske utsagn må kunne etterprøves gjennom bearbeiding,
vurdering og tolkning av kilder. For det andre må arbeidet
med historisk bevissthetsdannelse ifølge Jeismann bygge på
prinsippet om flere perspektiv.15
Han advarer mot at innholdet i historiebevisstheten skal bli dogmatisk
fastlagt ut fra ett eller et fåtall perspektiver. Historiebevissthet
for den kommende generasjon må skapes ved at man bl.a. i undervisningen
åpner for ulike historiefortolkninger og skaper muligheter
for elevene å vurdere hvilken verdi bestemte tolkninger kan
ha for deres egen selvforståelse.
Jeismann prøver videre å
operasjonalisere læringsprosessen.16
Et sentralt mål er som nevnt å utvikle evne til å
komme i et reflektert forhold til historiske utsagn. Dette er ikke
et privilegium for faghistorikere. Alle bør utvikle forståelse
for at historisk rekonstruksjon ikke er entydige, `sanne' utsagn
om fortida. De bør lære å spørre etter
hva et historisk utsagn bygger på, og hvilken gyldighet og
rekkevidde utsagnet har. I den sammenheng må man lete etter
grunnbegreper som åpner for den historiske erkjennelsesprosessen.
Jeismann setter opp tre slike begreper som kriterier for læringsmål:
`analyse', `sakvurdering' (`Sachurteil') og
`normativ vurdering' (`Wertung').
Med `analyse' forstår
Jeismann den grundige, metodisk gjennomførte undersøkelse
av et historisk fenomen, med drøfting av forutsetninger,
hendelsesforløp, tendenser, osv. Med `sakvurdering'
mener Jeismann overveielser om den historiske betydning en historisk
begivenhet hadde i samtid og ettertid. `Wertung' blir hos
Jeismann knyttet til det å ta stilling, med andre ord til
normative premisser. Begrepet kan best oversettes med normativ
vurdering. I tillegg til å ta et personlig standpunkt,
f.eks. til revolusjonær voldsbruk, kan elevene drøfte
personlig bakgrunn for deres standpunkt, og hvilken innvirkning
samfunnsforhold generelt sett kan ha på våre vurderinger.
Historisk analyse, sakvurdering og
verdibasert stillingtaken står hos Jeismann ikke adskilt ved
siden av hverandre, men danner et komplekst mønster av gjensidig
avhengighet. For å operasjonalisere sin didaktiske grunntenkning
bruker Jeismann i flere sammenhenger undervisningsopplegg. Som eksempel
skal det gis en kort skisse av opplegget Revolusjonære
bevegelser ved begynnelsen av Weimar-republikken: 17
- Innledende spørsmål:
Emnet starter med en samtale om motstridende vurderinger av den
politiske utvikling i Tyskland 1918-19. En trekker med andre ord
inn den nåværende bevissthet om den historiske epoken
i undervisningen. For eksempel kunne en begynne med en diskusjon
som foregikk i pressen i 1974, om bildet av Rosa Luxemburg skulle
være med i en frimerkeserie over betydningsfulle tyske kvinner.
Ved å bruke slike eksempler får en vist sammenhengen
mellom historiebevissthet og nåværende politisk standpunkt
og eventuelt også politiske framtidsperspektiver. De forskjellige
verdistandpunktene er enkle å forstå, og sammenhengen
med de personlige og politiske verdipremissene viser seg tydelig.
- Analyse: Slike offentlige
vurderinger av historiske fenomener inneholder svært ofte
lite historisk analyse. Spørsmålet om hvordan man selv
skal forholde seg til en slik strid, og om hva som egentlig skjedde
i Tyskland like etter den 1. verdenskrig, blir trengt i bakgrunnen.
Det er bl.a. behov for å plassere mordet på Rosa Luxemburg
og Karl Liebknecht i en videre sammenheng. En må prøve
å beskrive den politiske situasjonen i perioden mellom høsten
1918 og sommeren 1919. På den ene siden bør forutsetninger
og drivkrefter analyseres, og på den andre siden ulike oppfatninger
og adferdsmønstre, maktforholdene i Tyskland og innflytelsen
utenfra. Det er viktig at analysen tilpasses klassetrinn og elevnivå.
- Faglig vurdering: Når
en vurderer det saklige innholdet i det som skjedde, kunne en ta
opp følgende spørsmål: Hva vil det si at den
parlamentarisk-demokratiske statsform seiret over rådsdemokratiske
oppfatninger i 1919, hvilke retningslinjer trakk kongressen for
arbeider- og soldatråd opp i desember 1918, og hvilke konsekvenser
hadde handlingene til de folkevalgte fra SPD? En rekke mer presise
spørsmål kunne legges til. Det vil i en klasse komme
fram motstridende politiske vurderinger som vil påvirke svarene
som blir gitt - og det er etter Jeismanns oppfatning allerede på
ungdomstrinnet mulig å analysere motstridende tolkninger av
striden innenfor den venstreradikale bevegelse vinteren 1918/19.
- Normativ vurdering og standpunkt:
På bakgrunn av de siste arbeidsfasene kan elevene ta
stilling til vurderingene som ble gjort i første fase. De
kan drøfte om vurderingene henger sammen med hvilket standpunkt
de har i dag, og hvordan politisk grunnsyn kan påvirke vår
tolkning av historiske begivenheter. Spørsmål om hvordan
en skal forholde seg til motsetningen mellom 'sovjetsystem og demokratisk
samfunn', eller til forholdet mellom sosialistisk og borgerlig demokrati,
kunne f.eks. komme opp. Kjennskapen til de ulike standpunktene i
1918/19 kan skape bakgrunn for en kritisk og saklig tilnærming.
Målet er ikke å utpeke 'helter' eller 'kjettere': ved
hjelp av fagkunnskap om ulike posisjoner skal elevene vurdere mål
og motiver hos de handlende historiske personer på en reflektert
måte og selv ta stilling til det som skjedde.
Undervisningseksemplet inngikk
som del av en større sekvens om politiske bevegelser og maktforhold
i Europa mellom de to verdenskrigene. I sin begrunnelse for opplegget
understreker Jeismann at spørsmål knyttet til politiske
verdiforestillinger hos elevene kan tas opp, bl.a. gjennom deres
vurderinger av konsekvensene av ulike historiske avgjørelser,
og om ulike former for maktbruk i historien og i dag. En kan under
analysen av historiske handlinger oppnå større moralsk
innsikt. Bare på grunn av at Rosa Luxemburg ble offer for
umenneskelig maktbruk, kunne en ifølge Jeismann svare positivt
på det innledende spørsmålet om hun fortjener
en offentlig ærefull omtale. Historieundervisningen har som
en sentral oppgave å utvikle evne til empati, menneskelig
medfølelse, til å forstå andres lidelse, til
å ta etisk stilling til krenkelse av menneskeverdet. For Jeismann
er det samtidig et sentralt mål å utvikle varsomhet
når det gjelder å tildele skyld for konkrete historiske
handlinger: dette er ikke noe entydig og enkelt. Etter Jeismanns
oppfatning vil en undervisning som ikke munner ut i sikre, bastante
konklusjoner, men en rekke usikre spørsmål, være
i samsvar med målene for skolen i et demokratisk samfunn.
Undervisningsopplegget om den revolusjonære
situasjonen i Tyskland 1918/19 gir etter Jeismanns oppfatning eksempel
på temavalg der de tre dimensjonene 'analyse', 'faglig vurdering'
og 'normativ vurdering' passer særlig godt, ettersom temaet
stadig blir drøftet offentlig. Det fins - ikke bare fra samtidshistorien
- et mangfold av slike muligheter for å knytte historieundervisningen
til den offentlige diskusjon - mer enn historieundervisningen til
vanlig drar nytte av.
Jeismanns hovedprinsipper for historisk
bevissthetsdannelse ble i 1979 utprøvd gjennom en omfattende
empirisk undersøkelse som vil bli kommentert senere i denne
artikkelen.
Karl-Ernst Jeismanns bruk av begrepet
historiebevissthet ble fra en del ledende vest-tyske historiedidaktikere
gjenstand for kritikk. For eksempel forsøker Hans Jürgen
Pandel å operasjonalisere begrepet historiebevissthet
ved å vise til kategorier som beskriver innholdet i historiebevisstheten.18
Bakgrunnen for Pandels kritikk er at Jeismann egentlig ikke operasjonaliserer
begrepet historiebevissthet. Han prøver som vist gjennom
dimensjonene `analyse', `faglig vurdering' og `normativ vurdering'
å gi retningslinjer for læringsmål, men noen innholdsmessig
operasjonalisering av begrepet historiebevissthet gir han i beste
fall kun indirekte.
Pandel definerer historiebevissthet
som en individuell mental struktur som knyttes til et sammenhengende
system av grunnleggende begreper. Disse kategoriene blir innlært
gjennom den språklige læringsprosessen. Pandel opererer
med tidsbevissthet, virkelighetsbevissthet og historisitetsbevissthet
som basiskategorier, og identitetsbevissthet, økonomisk-sosial
bevissthet, moralsk bevissthet og politisk bevissthet
som såkalte `sosiale' kategorier, fordi de knyttes til kompleksiteten
innenfor et samfunn.
Basiskategorien tidsbevissthet
knyttes til evne til å skille mellom tidsmodi: Fortid, nåtid,
framtid/ igår, i dag, imorgen. Tidsbevissthet kan komme til
uttrykk på flere måter: For det første gjennom
ulik oppfatning av hendelsesrikdom: bestemte historiske epoker
blir knyttet til flere hendelser med kortere mellomrom enn andre
epoker. For det andre kan oppfatning om tidsutstrekning variere.
Det dreier seg her om hvor langt historiebevisstheten strekker seg
tilbake i fortida, og framover i framtida. Også oppfatningen
av nåtid kan variere. Den kan oppfattes som 'et punkt' uten
noen form for utstrekning. Svært ofte kan nåtida på
den andre siden bli opplevd som en utstrekning i tid som det er
mulig å eksemplifisere/beskrive. Tidsbevissthet kan videre
komme til uttrykk gjennom ulik vektlegging av tidsdimensjonene
fortid, nåtid og framtid. Endelig kommer tidsbevissthet
til uttrykk gjennom beretning om tid. Å berette om
tid betyr som nevnt en omorganisering av opplevde og innlærte
begivenheter slik at de blir del av en historie. På den måten
blir det man har lært og opplevd, transformert slik at begivenhetene
inngår i en berettende ('narrativ') kronologi.
Det andre basisbegrepet i samband
med historiebevissthet, virkelighetsbevissthet, dreier seg
om å plassere personer og handlinger som 'virkelige' eller
'innbilte'. Barnet må først lære at det fins
personer og handlinger som er 'oppfunnet' (f.eks. julenissen, Asterix,
osv.). Pandel viser til undersøkelser om virkelighetsbevissthet
hos vesttyske historiestudenter19,
der en fant at de hadde store problemer med å skille mellom
'imaginær og 'historisk' når det gjaldt personer og
hendelser.
Historisitetsbevissthet dreier
seg om oppfatninger om hva som er foranderlig, og hva som
er statisk i den historiske prosess. Bevisstheten om historisitet
knyttes trolig relativt sent i barnets utvikling til de to andre
basiskategoriene tidsbevissthet og virkelighetsbevissthet. Historisitetsbevissthet
kan komme til uttrykk gjennom en viten om at personer, gjenstander
og begivenheter forandrer seg over tid, men også om at bestemte
fenomener og begivenheter ikke forandrer seg - og tilsynelatende
er uforanderlige innenfor den korte livstid en person har. Fenomenet
'historisitet' kan kun erfares kommunikativt gjennom historisk fortelling.
Historisitetsbevissthet omfatter ikke bare bevissthet om det 'uforanderlige'
og forandringsprosesser, men også tilstedeværelsen av
hverdagslige 'historieteorier' i den enkeltes bevissthet.
Identitetsbevissthet bygger
på den erfaring at det enkelte menneske i likhet med grupper
forandrer seg og likevel er identisk med seg selv. Som kategori
innenfor historiebevissthet dreier det seg om bevisstheten om å
kunne si 'vi' til ulike grupper og dermed kunne avgrense seg fra
de andre ('de', 'dere'). Identitetsbevissthet kan imidlertid bare
knyttes til historiebevissthet når dette 'vi' blir satt inn
i en tidssammmenheng, det vil si at man begrunner sin identitet
med henvisning til tidligere handlinger innenfor den aktuelle gruppe
som blir valgt som identifikasjonsobjekt.
Politisk bevissthet kan tolkes
snevert og vidt: I snever betydning dreier det seg om bevissthet
om maktforhold. I vid betydning dreier det seg om borgerlig kompetanse:
f.eks. kunnskap om forfatningsorganer
og valgprosedyrer. Bevissthet om maktforhold kan utvikles gjennom
tilegnelse av historisk kunnskap: Overalt i historien står
vi
overfor asymmetrisk fordeling av makt.
Dette er imidlertid ikke noe som utelukkende blir formidlet gjennom
undervisning, men hører til hver enkelts livshistorie: Pandel
uttrykker det slik «Psykologisk betraktet hører dimensjonene
stor - liten og makt - avmakt til den pregenitale utvikling og er
altså et overordentlig tidlig og grunnleggende problem.»
20
Økonomisk og sosial bevissthet
kan f.eks. knyttes til sosioøkonomiske forskjeller, sosial
ulikhet ('fattig - rik') og til ulike oppfatninger/forklaringsmåter
om årsaker til sosial ulikhet.
Moralsk bevissthet dreier seg
om at vi i vår omgang med historie hele tiden står overfor
moralske vurderinger: Vi 'moraliserer', dvs. vurderer hvilke motiver
og former for begrunnelser som de historiske handlingene bygde på.
Historiske hendelser blir klassifiserte som gode eller vonde, riktige
eller gale. Pandel refererer en undersøkelse av Jürgen
Habermas som viser at moralsk bevissthet opptrer relativt tidlig
hos barnet. Det er derimot ikke sikkert at bevisstheten også
gjelder for historiske situasjoner. I en tidlig fase blir moralske
dommer i samband med historiske begivenheter bygd på samtidige
hypotetiske situasjoner.
Pandel etterlyser til slutt i det
refererte arbeidet grundigere svar på følgende spørsmål:
Hva vet vi om utvikling av tidsbevissthet, virkelighetsbevissthet
og historisitetsbevissthet hos barn? Hvor tidlig utvikles evne til
å vurdere historiske handlinger ut fra datidens normer? Hvor
tidlig utvikles moralsk bevissthet, hvor tidlig oppnås bevissthet
om sin egen bevissthet, og i tilfelle, hvordan blir slik bevissthet
begrunnet? Spørsmålene gir eksempler på hvor
komplisert og faglig krevende det er å vurdere de praktiske
mulighetene for å utvikle historiebevissthet.
Gjennom Jeismanns og Rüsens utvidete
definisjon av begrepet 'historiedidaktikk' og ved hjelp av nøkkelbegrepet
'historiebevissthet' blir det lagt en teoretisk ramme for innholdet
i historiedidaktisk forskning.
Et sentralt trekk ved den historiedidaktiske
utviklingen i Vest-Tyskland på 1970- og 80-tallet er også
at fagdisiplinen blir vitenskapsteoretisk plassert og legitimert.
Den vitenskapelige basis
for historiedidaktikk.
Et typisk trekk ved den historiedidaktiske
debatten i Vest-Tyskland var forsøkene på å legitimere
historiedidaktikk som vitenskapsfag. Det var unge universitetsprofessorer
i historie som spilte den fremste rolle i etableringen av historiedidaktikk
som vitenskapsdisiplin. Jeg vil gi eksempler på det ved å
vise til Karl-Ernst Jeismanns, Hans Süssmuths og Annette Kuhns
arbeid på 1970-tallet.
Et viktig spørsmål når
det gjaldt å plassere historiedidaktikk, var forholdet
til vitenskapsfaget historie. Jeismann understreker i
flere sammenhenger at det skal være et nært samarbeid
mellom historieforskning, historieteori og historiedidaktikk, men
han advarer samtidig mot å oppfatte historiedidaktikk kun
som underordnet den tradisjonelle historievitenskapen. Han presiserer
dette forholdsvis klart i 1978: Historiedidaktikk har å gjøre
med den omfattende prosessen som er knyttet til tilegnelse av historie
i samfunnet 21,
og er dermed en del av historievitenskapen. Historiedidaktikk
representerer imidlertid en utvidelse både av historieforskning
og historieteori. De tre historievitenskapelige disiplinene er opptatt
av hver sine oppgaver: Historieforskningen er opptatt av historisk
erkjennelse og innsikt, historieteori av erkjennelsesmuligheter
og betingelsene for erkjennelse, og historiedidaktikken har som
mål å utforske form og innhold i historiebevisstheten,
forutsetninger og faktorer som påvirker hvordan historiebevissthet
oppstår og forandres, og betydning og funksjon historiebevisstheten
har for selvforståelsen i nåtida.
På et seminar ved Ruhr-Universität
i Bochum i 1983 22 tok Jeismann
i en debatt med Annette Kuhn opp hennes karakteristikk av hans konsepsjon
som `vitenskapsdidaktikk'.23
Han hevder at karakteristikken er riktig så langt som at hans
fagdidaktikk forstår seg selv som en grein innenfor historievitenskapen
som er opptatt av hvilken funksjon historiske forestillinger i samfunnet
har, og hvordan disse forestillingene skapes og forandres. Ifølge
Jeismann kan historievitenskapelig metode være en garanti
mot normative kortslutninger bygd på historie. Det bør
utvikles skepsis overfor normative utsagn som ofte har et politisk
siktemål. Gjennom en rasjonell diskurs må ulike faglige
slutninger og normative vurderinger bli saklig vurdert og satt inn
i en større sammenheng. Jeg har tidligere vist hvordan dette
hos Jeismann inngår som det sentrale virkemiddel for å
skape historiebevissthet gjennom undervisning. Målet for historisk
bevissthetsdannelse i skolen er å gjøre elevene i stand
til å begrunne sine standpunkt.
Selv om Jeismann har et historiefaglig
utgangspunkt, avviser han likevel karakteristikken `vitenskapsdidaktikk':
Hans didaktikk henter ikke sine mål fra fagvitenskapen. Han
ønsker å plassere fagvitenskapen i en livssammenheng,
der historiebevissthet blir knyttet til selvforståelsen i
samtida. I den forstand betrakter han sin didaktikk som `kommunikativ',
ettersom den vurderer hvilken livssammenheng historiske forestillinger
inngår i.
Impulsene fra vitenskapsfaget historie
og fra nyere samfunnsvitenskap kommer kanskje enda tydeligere fram
i Hans Süssmuths historiedidaktiske grunnoppfatning.
Den viktigste oppgaven for historiedidaktikken blir ifølge
Süssmuth24 å knytte
forskningsresultater fra historie og historieteori sammen med samfunnsvitenskapene,
bl.a. pedagogikken, og på det grunnlag formulere pedagogiske
mål. Utgangspunktet må være mottakernes/elevenes
behov, som bør knyttes sammen med mål for samfunnsutvikling.
Historiedidaktikk er knyttet til en sammenheng mellom historieteori,
historieforskning og historieformidling. Utgangspunktet må
tas i historieteori og historieforskning, men samtidig må
de didaktiske avgjørelsene hente impulser bl.a. fra pedagogisk
psykologi, sosialiseringsforskning, generell didaktikk, undervisningsteori
og praktisk-metodisk forskning. Endelig utgjør empirisk kunnskap
om sosiale, økonomiske, politiske og kulturelle forhold i
samfunnet en avgjørende forutsetning for at undervisningen
blir følt som relevant og meningsfylt for elevene.
Impulsene fra 'annales-skolen' danner
det historieteoretiske grunnlaget for Süssmuths didaktikkoppfatning.
Allerede i 1972-1973 markerte Hans Süssmuth seg i den
historiedidaktiske debatten med en
original profil.25.
Selv om grunntankene innenfor annales-tradisjonen
i dag er allment kjent, vil jeg her referere deler av Süssmuths
egen orientering fra 1972 om 'annales-skolen'.26
De viktigste grunnoppfatningene innenfor annales-skolen var ifølge
Süssmuth:
- Historie er en vitenskap som er
opptatt av menneskelig handling.
- Sammenhengen mellom de ulike delelementene
må alltid tas hensyn til, og geografiske, psykologiske og
antropologiske elementer er like viktige som økonomiske,
sosiale og politiske.
- Nåtida må forstås
i sin historiske sammenheng.
- Historikeren må ta i bruk
både hermeneutisk og kvantitativ metode.
- Historiske prosesser og begivenheter
kan forstås ved hjelp av modeller på et middels abstraksjonsnivå.
Süssmuth trekker gjennom sin
oversikt over mål for historisk læring historiedidaktiske
konsekvenser av strukturalistisk historieteori:27
Undervisningen må ta sikte på en mangesidig belysning
av samfunnsprosesser i nåtid og fortid: politisk, økonomisk,
sosialt og kulturelt. En må formidle metodekunnskap og metodiske
ferdigheter som kan føre til selvstendig læring. En
må videre ha som mål å skape innsikt i sammenhenger
mellom det enestående (`das Einmalige') og det generelle,
mellom kontinuitet og brudd, og mellom evolusjon og revolusjon.
Den kronologiske tilnærming må utvides på en slik
måte at et retrospektivt og et prospektivt siktemål
blir knyttet sammen. Undervisningsprosessen må organiseres
slik at elevene kan gjøre selvstendige vurderinger. Problemstillinger
og metoder må bygge på en tverrfaglig tilnærming.
Süssmuth begrunner til slutt
målene: Historisk-politisk bevissthet er en avgjørende
forutsetning for politisk handling. Han knytter dette sammen med
den 'strukturerende tilnærming': Den er orientert mot nåtida,
skaper grunnlag for en mangfoldig erkjennelses- og forståelsesprosess,
for en historisk-politisk problem- og ansvarsbevissthet og legger
på den måten grunnlag for politisk dannelse. 28
Hans Süssmuth hadde en omfattende
vitenskapsteoretisk begrunnelse for sin didaktikkoppfatning. I tillegg
til de historieteoretiske begrunnelsene hentet han bl.a. viktige
impulser fra læreplanteori og kritisk teori. Det som kanskje
fikk den største praktiske betydning, var impulsene fra nyere
læringsteori, særlig Bruners teorier. Süssmuth
knytter en direkte sammenheng mellom `den strukturerende tilnærming'
innenfor historiedidaktikken og læringspsykologen Bruners
teorier. Det dreier seg om å gripe strukturen som et fag er
preget av. Strukturen knyttes f.eks. til fundamentale begreper,
evt. bruk av lovmessigheter, grunnleggende forskningsprinsipper
osv. innenfor hver enkelt fagdisiplin. Bruners teori ville etter
Süssmuths oppfatning ha aktualitet for historieformidlingen.
Han begrunner det i tre hovedpunkter:
- Isolert kunnskap, dvs. kunnskap
som ikke blir strukturelt bearbeidet, blir fort glemt.
- Kunnskap som ikke er strukturert,
tilbyr ingen muligheter for å overføre det lærte
til nye situasjoner.
- Kunnskap som ikke inngår
i en sammenheng (struktur), virker mindre motiverende.29
I sammenheng med spørsmålet
om fundamentet for de nye historiedidaktiske retninger i Vest-Tyskland
på 1970- og 80-tallet, kan det fastslås at Annette
Kuhn, i likhet med Jeismann og Süssmuth, gir omfattende
og brede teoretiske begrunnelser for sin historiedidaktiske grunnoppfatning.
Hennes politiske plassering er forskjellig, men grunnholdningen
til det historiedidaktiske innovasjonsarbeid er den samme: Oppfatningene
må begrunnes teoretisk ved å trekke inn en rekke vitenskapsfag.30
De viktigste impulsene hentet hun fra kritisk teori, historieteori,
der hun var sterkt påvirket av historisk materialisme og kategorien
`samfunnsformasjon', av strukturhistorie, nyere læringsteori,
med påvirkning fra Bruner, sosialiseringsteori, og ikke minst
Saul Robinsohns læreplanteori.
Annette Kuhns historiedidaktikk kan
tolkes som en positiv respons på '1968-opprøret'. Nøkkelbegrepet
hos Annette Kuhn er 'emansipasjon': Ifølge Annette Kuhn burde
hele den historiske læringsprosessen knyttes til målet
emansipasjon og økt selv- og medbestemmelse. Hun understreker31
at oppgaven å forberede for selv- og medbestemmelse kan begrunnes
i den tyske grunnlov. Historiefaget har som en sentral oppgave å
formidle grunnleggende politisk innsikt, og det er en oppgave som
skolen er pålagt av det offentlige. Målet emansipasjon
er i samsvar med dette og derfor en selvfølge.
Det historiedidaktiske innovasjonsarbeidet
i Vest-Tyskland på 1970-tallet hadde en omfattende vitenskapsteoretisk
forankring, der både historieteori, samfunnsteori, sosialiseringsteori
og pedagogisk teori spilte en sentral rolle. Den teoretiske forankringen
inngikk som redskap i det historiedidaktiske innovasjonsarbeidet,
og kan for det andre tolkes som et bevisst forsøk på
å legitimere historiedidaktikk som vitenskapsfag. Nyutviklingen
dreide seg også om en økt interesse for praksisfeltet
gjennom utprøving av nye læringsformer, og en økt
interesse for historiedidaktisk forskning.
Historiedidaktisk forskning.
På bakgrunn av utviklingen av
nye historiedidaktiske konsepsjoner på 1970-tallet ble man
opptatt av to ulike historiedidaktiske forskningsområder:
For det første utprøving av ulike historiedidaktiske
grunnoppfatninger innenfor en organisert læringsprosess i
skolen, og for det andre utforsking av historisk læring i
vid forstand, m.a.o. hvordan historiebevissthet dannes i samfunnet.
Jeg vil først gjøre rede for Karl-Ernst Jeismanns
forskningsprogram knyttet til dannelse av historiebevissthet. Deretter
blir det gitt eksempler på forskning om læringsprosessen
i skolen og forskning knyttet til historiebevissthet i samfunnet
generelt. Når det gjelder det siste, vil jeg vise eksempler
på hvordan man i Danmark har fulgt opp Jeismanns forskningsprogram
ved bredt anlagte forskningsopplegg.
I løpet av 1970-tallet var Karl-Ernst
Jeismann med på å trekke opp retningslinjer for historiedidaktisk
forskning. Hans forskningsprogram dannet som nevnt noe av bakgrunnen
for flere forskningsprosjekter knyttet til dannelse av historiebevissthet
i Tyskland og Europa f.ø. i løpet av 1980- og 90-tallet.32
I et arbeid fra 197733
gir Jeismann en oversikt over hovedoppgaver for den historiedidaktiske
forskning. Han skiller mellom historiebevissthetens form, utviklingen
av ulike historiske forestillinger, funksjonen historiebevisstheten
i samfunnet har og har hatt, og hvordan man kan formidle historiebevissthet.34
Forskning om historiebevissthetens form betyr for Jeismann at man
griper fatt i de forskjellige forestillinger om fortida, setter
dem i et forhold til hverandre og til den vitenskapelige forskning.
Man må bl.a. finne fram til karakteristiske tenkemåter,
verdiforestillinger og mønster når det gjelder fordommer,
hvilket historisk innhold som dominerer, og hva som blir fortrengt.
Det andre hovedpunkt i Jeismanns historiedidaktiske forskningsprogram
dreier seg om hvordan historiebevissthet utvikles.35
Historisk bevissthet er ikke noe naturprodukt. Man må spørre
etter hvordan den forplanter seg, det være seg gjennom overlevering
eller historisk erfaring, bygger seg opp gjennom kritikk eller agitasjon,
blir korrigert eller beholdt som resultat av forskning.
Analysen av hvordan historiebevissthet
dannes, fører direkte over i det neste hovedpunkt i Jeismanns
forskningsprogram: Analysen av hvilken funksjon historiebevisstheten
kan ha i et samfunn. Som eksempler på funksjon viser Jeismann
til identifikasjons- og fiendemønster som blir bygd opp,
og at bestemte historiebilder blir dannet innenfor ulike sosiale
eller etniske grupper. Funksjonsanalysen er opptatt av hvordan historiebildene
forandrer seg sammen med interesser og politiske behov, hvordan
`historie som argument' blir benyttet i politiske konflikter, hvordan
meninger om det som har skjedd, forstått som `erfaringer',
kan være faktorer som påvirker dannelsen av politiske
avgjørelser.
Det siste hovedpunktet i Jeismanns
forskningsprogram knyttes til formidling av historie: "Først
i sammenheng med morfologi, med fastlegging av genese og funksjon
knyttet til historiebevissthet, kan en pragmatikk innenfor historiedidaktikk
bli tilfredsstillende begrunnet og utviklet." 36
Med `pragmatikk' mener Jeismann generelt sett historieformidling.
Historiedidaktikken er også opptatt av å formidle kunnskap
om fortida, faglig innsikt, vurdering og tolkning og legge grunnlag
for normative vurderinger om tilbakelagte prosesser og tilstander.
Den må formulere og begrunne mål, innhold og framgangsmåter
som er egnet til å formidle forestillinger om fortida under
bestemte betingelser til forskjellige lærings- og interessegrupper.
Som tidligere vist inntar Jeismann en normativ holdning til historieformidling:
Den historiedidaktiske forskning om historiebevissthetens form,
utvikling og funksjon skal danne bakgrunn for utvikling av bevissthetsformer
bygd på rasjonalitet.
Et viktig spørsmål for
Jeismann ble dermed om dette virkelig lot seg realisere gjennom
hans retningslinjer for historieundervisning som tidligere er beskrevet.
Han hadde derfor som mål å vurdere sin modell gjennom
systematisk utprøving og vitenskapelig analyse av læringsresultatene.
Dette skjedde gjennom utprøving av et undervisningsopplegg
om delingen av Tyskland.
Historiedidaktisk forskning: Eksempel
1: Dannelse av historiebevissthet gjennom undervisning.
Jeismanns historiedidaktiske grunnoppfatning
ble i 1979 utprøvd gjennom det nevnte undervisningsopplegget
om delingen av Tyskland. Rapporten om utprøvingen ble utgitt
noen år senere.37
Det overordnede målet for opplegget
var å skape historiebevissthet uttrykt gjennom dimensjonene
evne til analyse, faglig vurdering og normativ vurdering. Premissen
var at utvikling av historiebevissthet blir knyttet til et konkret
undervisningsforløp om et bestemt faglig tema og til en bestemt
undervisningsmodell.38 Målet
for det historiedidaktiske forskningsprosjektet var å teste
undervisningsopplegget: "I den foreliggende undersøkelse
skal virkningene undervisningsopplegget "Delingen av Tyskland
- - -" fikk for elevenes historiebevissthet, bli empirisk overprøvd."
39 Samtidig var det et mål
å vurdere hvilke virkninger en bestemt (Jeismanns) didaktikkoppfatning
kunne ha i samband med dannelse av historiebevissthet.
Forskningsprosessen dreide seg i formell
forstand om å overprøve en hypotese om at historieundervisning
kan få virkninger for dannelse av historiebevissthet, at det
med andre ord er et årsaks-, virkningsforhold knyttet til
et bestemt temavalg og en bestemt måte å strukturere
undervisningen på. Det skulle også kunne testes om en
eventuell forandring av historiebevissthet skyldtes det bestemte
undervisningsopplegget, og ikke andre tidligere eller samtidige
påvirkningsfaktorer. Derfor ble forsøksgrupper opprettet.40
Planleggingen av opplegget skjedde gjennom et tverrfaglig samarbeid
mellom historikere og psykologer. Det ble understreket at historiedidaktikk
som empirisk forskning må bygge på samfunnsvitenskapelige
metoder, og det var et mål med undersøkelsen å
gi et bidrag til den empiriske historiedidaktikk.41
Undervisningsopplegget som skulle
utprøves, «Delingen av Tyskland og dannelsen av to tyske
stater» 42, var
utarbeidet av Erich Kosthorst og Karl Teppe: Opplegget inneholdt
en faglig del, et arbeidshefte og et lærerhefte. Det var primært
tilrettelagt for 9./10. klassetrinn, men kunne også brukes
på andre klassetrinn under forutsetning av at det ble tilpasset
elevenes forutsetninger i hvert tilfelle. Opplegget var tilpasset
rammeplaner og læreplaner for de nevnte klassetrinn i alle
forbundsstatene.
Det overordnede målet med undervisningsopplegget
var å sette i gang refleksjonsprosesser som kunne gjøre
elevene i stand til å trekke egne rasjonelle slutninger. Dette
måtte få konsekvenser for elevenes arbeid med historie:
I stedet for en reseptiv prosess måtte de selv kunne arbeide
med det historiske tema på en fri og selvstendig måte
og med bruk av historiske kilder. Det faglige innhold i undervisningsopplegget
ble knyttet sammen med Jeismanns tre dimensjoner ved historiebevissthet:
`Analyse', `sakvurdering' og `normativ vurdering'. Gjennom opplegget
ble de teoretiske dimensjonene operasjonalisert.
Undervisningspakken krevde en høy
arbeidsberedskap fra elevers og lærers side. Opplegget bygde
ikke på en ferdig historiebok, men tok i bruk kilder som skulle
belyse en kompleks historisk utvikling som hadde aktuell politisk
betydning. Ved hjelp av kilder skulle elevene skaffe seg kunnskap,
foreta faghistoriske vurderinger og ta kritisk stilling til det
som skjedde. For at elevene på den måten kunne skape
sin egen historiebok, var det nødvendig med detaljerte råd
om arbeidsmåter, konkrete spørsmål, og orientering
om hvor de kunne finne nye kilder og mer informasjon. Alt dette
var samlet i et arbeidshefte. Kildene var samlet i et materiellhefte.
Det ble også utarbeidet en mediekassett. En sentral forutsetning
for opplegget var at elevene fikk aktiv lærerhjelp. Det ble
derfor utarbeidet et lærerhefte, der det ble gitt orientering
om de didaktiske og metodiske grunnprinsipper opplegget bygde på,
og konkrete råd om selve arbeidsopplegget.
Undersøkelsen omfattet til
sammen 653 elever i årsklasse 9, fordelt på by, land
og forskjellige skoleslag43.
Gruppene omfattet forsøks- og kontrollgrupper.
Undersøkelsen konkluderte med
at undervisningsprogrammet førte til forbedringer knyttet
til kategoriene analyse og faglig vurdering.44
Elever som hadde fulgt undervisningsprogrammet, hadde altså
bedre generell kunnskap og foretok grundigere faglige vurderinger
om delingen av Tyskland enn elever som ikke hadde fulgt opplegget.
Rapporten konkluderer med at forskjellen ikke kunne ha andre årsaker
enn det gjennomførte undervisningsprogrammet. Hvor sterk
effekten av programmet var, blir det imidlertid ikke tatt stilling
til. Blant annet viste det store antall feilaktige svar og spørsmål
som ikke var besvart, at de forventede virkninger tydelig ikke gjaldt
for en del av elevene.
I motsetning til effekten av undervisningsopplegget
når det gjaldt analyse og faglig vurdering, var resultatene
når det gjaldt historisk normativ vurdering, lite entydige.
Hypotesen at elevene på bakgrunn av undervisningsopplegget
ville oppnå økt evne til å begrunne tematisk
relevante verdistandpunkt, ble ikke bekreftet. Det store antall
svar som ikke var mulig å vurdere, feilaktige svar, eller
ubesvarte spørsmål når det gjaldt begrunnelser
for standpunkt, viser at oppgavene elevene fikk i samband med verdiargumentasjon,
bl.a. hadde en svært høy vanskegrad. Det var tydelig
at mange elever ikke kunne (eller ville) følge oppfordringen
om å begrunne sine normative vurderinger. Når det gjaldt
den innbyrdes sammenheng mellom kunnskap, faglig vurdering og verdiargumentasjon,
kunne hypotesene ikke bekreftes på en adekvat måte.
Den påviste positive korrelasjon mellom kunnskap og faglig
vurdering peker riktignok i retning av det man hadde forventet,
men samsvaret er relativt svakt og gir ikke grunnlag for noen entydig
tolkning. Resultatene av undersøkelsen om Jeismanns historiedidaktiske
grunnoppfatning kan oppsummeres slik:
Jeismann definerer historiebevissthet
som den mentale sammenheng mellom nåtidsforståelse,
fortidstolkning og framtidsforventning. Begrepet knytter dermed
sammen de tre nivåene `historisk tid' er sammensatt av, og
det får en `orienteringsfunksjon' når det gjelder enkeltindividers
og gruppers bevissthet. For Jeismann blir det et sentralt mål
å bygge bro mellom en teori om historiebevissthet og historieundervisning.
Denne delen av hans arbeid kan karakteriseres som en vitenskapssentrert
tilnærming:45 Redskapene
for å skape historiebevissthet er hos Karl-Ernst Jeismann
først og fremst hentet fra vitenskapsfaget historie. Den
måten fagvitenskapen henter erkjennelse på, skal anvendes
og innlæres i historieundervisningen. Målet for historieundervisningen
når det gjelder å skape og forandre historiebevissthet,
er å utvikle en økende kompetanse innenfor målrettede
historiske tankeoperasjoner: analyse, faglig vurdering og normativ
vurdering.
I Jeismanns (m.fl.) empiriske undersøkelse
om delingen av Tyskland, som tok sikte på å vurdere
hvilken betydning historieundervisning kan ha for historiske forestillinger
og politisk dømmekraft, blir manglene ved Jeismanns didaktikk-konsepsjon
tydelige: Delingen av Tyskland ble karakterisert som et "sentralt
tema i sammenheng med politisk selvforståelse bygd på
historie" 46 og derfor
var det spesielt velegnet når man skulle granske hvordan elevenes
historiebevissthet kunne bli påvirket. Historiebevissthet
blir på forhånd definert som "summen av de affektive,
kognitive og normative delene av vårt målrettede forhold
til et historisk fenomen".47
Med tanke på forholdet til et gitt historisk fenomen blir
imidlertid den subjektive delen av historiebevisstheten som ikke
har en direkte tilknytning til fenomenet, utelukket. Jeismann er
i praksis lite opptatt av elevbakgrunn og personlige behov. Hans
analyse av elevenes bakgrunn og forutsetninger er sterkt begrenset:
Utgangspunktet blir tatt i et faglig tema som man går ut fra
har betydning for elevenes historiebevissthet. Det som skal måles,
er endring av deres forhold til temaet gjennom undervisning. Man
går riktig nok ut fra at de har forhåndsinnstillinger
og subjektive forhåndserfaringer knyttet til temaet. Undersøkelsen
går imidlertid ikke særlig inn på dette.
Det er derfor noe som mangler i koordinatsystemet
`analyse, faglig vurdering og normativ vurdering'. Resultatene er
derfor heller ikke overraskende: forandringer i faglig vurdering
og utvidet kunnskap førte kun til små forandringer
av elevenes normative vurderingsevne. På det kognitive området
førte undervisningen imidlertid til positive forandringer.
Historiedidaktisk forskning: Eksempel
2: Utforskning av hverdagsbevissthet.
Synet på de historiedidaktiske
forskningsoppgavene har endret seg parallelt med det endrede synet
på historiedidaktikk. De nye forskningsoppgavene knyttet til
historiebevissthet har preget forskningen ikke bare i Tyskland på
1990-tallet, men i hele Europa og i andre verdensdeler.48
Jeg vil eksemplifisere ved å vise til debatten om historiedidaktisk
forskning i Danmark på 1990-tallet. Debatten var på
den ene siden sterkt påvirket av vesttysk historiedidaktikk,
og på den andre siden preget av en reaksjon på tidligere
vesttyske didaktikeres vektlegging av rasjonalitet (jfr. Jeismanns
historiedidaktikk).
En ledende representant for dansk
historiedidaktisk forskning på 1990-tallet er Bernard-Eric
Jensen. I et arbeid som ble lagt fram på den 4. nordiske konferansen
i historiedidaktikk (Kalmar 1990) viste Jensen til impulsene fra
Jeismanns historiedidaktiske forskningsprogram: Den historiedidaktiske
forskning er opptatt av noe mer enn tradisjonell historieformidling:
dens interessefelt er historiebevissthetens innhold, utvikling og
funksjon i samfunnet. Han skisserte i den sammenheng en skalamodell
for empiriske undersøkelser om hvordan historiebevissthet
dannes. Jeg vil her ikke gå inn på modellen som forskningsmodell,
men kun bruke den som et bilde på det brede spekter av gjensidig
påvirkning som bidrar til at historiebevissthet dannes. Med
`gjensidig påvirkning' menes det som er uttrykt i sentrum
av modellen: Personer og grupper representerer både reproduksjon
og produksjon av historiebevissthet.
Den `åpne' skalamodell 49
Modellen gir et bredspektret bilde
av hva som påvirker dannelsen av historiebevissthet i samfunnet,
og forskningsprosjekter som bygger på modellen, vil kunne
gi utvidet innsikt om hvordan historiebevisstheten formes gjennom
mange kanaler.
På slutten av 1990-tallet var
Bernard Eric Jensen en av initiativtakerne til det omfattende prosjektet
`Humanistisk historieformidling' som bygger på et tverrfaglig
samarbeid mellom forskere fra Danmarks
Lærerhøjskole, Roskilde Universitetscenter, Nationalmuseet,
Arbejdermuseet og Museet for Holbæk og omegn. Våren
1998 kom for eksempel Claus Bryld og Annette Warrings arbeid: «Besættelsestiden
som kollektiv erindring - historie- og tradisjonsforvaltning af
krig og besættelse 1945-1995.» Arbeidet kastet
bl.a. lys over hvordan historiske myter om okkupasjonen av Danmark,
dannet både gjennom skolens lærebøker i historie
og medier utenfor skolen, ble brukt politisk i etterkrigstiden.50
I tillegg til det danske forskningsprosjektet
`Humanistisk historieformidling' er det både i Tyskland og
i en rekke europeiske land i løpet av 1990-tallet gjort forskning
om historisk bevissthetsdannelse. Jeg vil vise til to arbeid som
hver på sin måte tar opp slik forskning. Det første
arbeidet er tidligere referert: Det ble utgitt av Bodo von Borries,
Hans-Jürgen Pandel og Jörn Rüsen i 1991, og hadde
tittelen «Historiebevissthet empirisk.»51
Arbeidet inneholder en rekke kommenterte forskningsrapporter knyttet
til historiebevissthetens form, utvikling og funksjoner. I 1997
kom en omfattende rapport om historiebevissthet og politiske holdninger
hos europeisk ungdom. Forskningsarbeidet som rapporten bygde på,
var ledet av Magne Angvik fra høgskolen i Bergen og Bodo
von Borries fra universitetet i Hamburg. Rapporten har tittelen
(min oversettelse) «Ungdom og historie. En komparativ studie
av historisk bevissthet og politiske holdninger blant unge.»52
Til sammen 32.000 tenåringer på 14 og 15 år
fra 26/27 europeiske land, der også Israel og Palestina var
med, besvarte spørsmål om deres interesse for historiske
emner og tilnærmingsmåter, deres tilknytning og holdninger
til og forståelse av historie, om måter å undervise
på, om historiske begreper og om deres forventninger til framtida.
To-binds-rapporten inneholder også en datadiskett som kan
danne kildebakgrunn for framtidige forskningsarbeid.
Også de nordiske historiedidaktiske
konferansene på 1990-tallet har vært sterkt opptatt
av empirisk forskning om historiebevissthet. Konferansen i Tammerfors
1996 hadde også det som ett av sine hovedtema.53
Sluttkommentar.
Hensikten med min artikkel har vært
å avklare hva som menes med begrepet historiedidaktikk, hvordan
fagdisiplinen kan plasseres som vitenskapsdisiplin, og hvilke forskningsoppgaver
som kan knyttes til disiplinen. Mitt hovedpoeng er at historiedidaktikk
er en vitenskap om historisk læring i vid forstand og ikke
en fagdisiplin som kun er opptatt av organisert formidling av vitenskapelig
legitimert historisk kunnskap ved skoler og universitet. Jeg har
operert med 'historiebevissthet' som historiedidaktisk nøkkelbegrep,
og nært knyttet til historiebevissthet er begrepet 'narrativ
kompetanse'. Med begrepet forstår jeg evne til å knytte
sammenhenger mellom fortid og nåtid på en slik måte
at fortida får en orienteringsfunksjon for aktuell livspraksis.
Den narrative kompetanse blir hos Jörn Rüsen knyttes til
tre ferdigheter: 1) evne til å oppleve og erfare fortida,
2) evne til å tolke fortida, slik at den blir satt i sammenheng
med nåtida, og 3) evne til å orientere seg i forhold
til nåtid og framtid. En konsekvens av den utvidete definisjonen
av historiedidaktikk blir at historiedidaktisk forskning er opptatt
av langt mer enn resultatene av organiserte historiske læringsprosesser.
Den er opptatt av historisk læring i vid forstand, hva som
er innholdet i våre historiske forestillinger, hvordan forestillingene
blir dannet, og ikke minst hvilken funksjon forestillingene har
i en sosial og politisk sammenheng.
Jeg støtter Jeismanns plassering
av historiedidaktikk som vitenskapsdisiplin: Historiedidaktikk bør
oppfattes som en del av historievitenskapen, og den representerer
et viktig supplement til tradisjonell historieforskning og historieteori.
Mens historieforskningen er opptatt av historisk erkjennelse og
innsikt, historieteori av erkjennelsesmuligheter og betingelsene
for erkjennelse, har historiedidaktikken som mål å utforske
form og innhold i historiebevisstheten, forutsetninger og faktorer
som påvirker hvordan historiebevissthet oppstår og forandres,
og hvilken betydning historiebevisstheten har for selvforståelsen
i nåtida.
Som fagdisiplin må historiedidaktikk
ikke bare hente hjelp fra sine sidedisipliner historieforskning
og historieteori, men også fra samfunnsvitenskapene. Historiedidaktikk
kan derfor karakteriseres som en tverrfaglig disiplin. En disiplin
som er opptatt av hvordan historiske forestillinger dannes, blir
noe mer enn en historisk fagdisiplin; den blir i høy grad
en samfunnsvitenskapelig disiplin som er opptatt av en bred analyse
av hvordan historiske forestillinger dannes og fungerer i samfunnet.
Dette vide forskningsfeltet kan bl.a. bidra til økt forståelse
av personlig og samfunnsmessig identitetsdannelse.
Problemet i norsk sammenheng synes
å være todelt: For det første har historiedidaktikk
i Norge langt på vei blitt oppfattet som en praktisk-pedagogisk,
'metodisk' disiplin. En teoretisk begrunnet historiedidaktikk synes
i Norge å være lite kjent utenfor en liten krets av
historiedidaktikere. Den andre delen av problemet er at historiedidaktikk
som forskningsdisiplin må bygge på tverrfaglighet. Dette
fører til at disiplinen lett faller `mellom flere stoler'.
Erfaringene fra Tyskland gir gode argumenter for å knytte
disiplinen til de historiske instituttene, ettersom det kreves grunnleggende
innsikt i historieteori og historieforskning for å gjennomføre
begge de hovedformer for historiedidaktisk forskning som er gitt
eksempler på i denne artikkelen.
Litteraturliste.
Angvik, Magne, von Borries, Bodo (utg.):
YOUTH and HISTORY. A Comparative European Survey on Historical
Consciousness and Political Attitudes among Adolescents. Hamburg
1997.
Behrmann/Jeismann/Süssmuth: Geschichte
und Politik. Didaktische Grundlegung eines kooperativen Unterrichts.
Paderborn 1978.
Bergmann/Kuhn/Rüsen/Schneider:
Handbuch der Geschichtsdidaktik. Schwann Düsseldorf
1985.
Bøe, Jan Bjarne & Hauge,
Kolbjørn: Barn og historie. Undervisningsteorier i historiefaget
og barns forhold til historie. Oslo 1984.
Bøe, Jan Bjarne: Faget om
fortiden. En oversikt over det historiedidaktiske området.
Oslo 1995.
Bøe, Jan Bjarne: Historie
som identitet. To studier i historiebevissthet. Høgskolen
i Stavanger. Avdeling for humanistiske fag. Nr. 20. 1996.
Bøe, Jan Bjarne: Å
fortelle om fortiden. Lærerveiledning og elevhefte. Høyskoleforlaget
AS 1999.
Bøe, Jan Bjarne: Barnet
og fortellingen. Fortidsfortellingens innflytelse på barnets
historiebevissthet. Høyskoleforlaget AS 1999.
Eikeland, Halvdan: Fortid. Nåtid.
Framtid. Oslo 1989.
Eikeland, Halvdan: Historieundervisning,
historiebevissthet og politisk dannelse: Teori og praksis hos Karl-Ernst
Jeismann og Annette Kuhn. En sammenliknende studie av historiedidaktiske
konsepsjoner hos to sentrale vest-tyske didaktikere i perioden 1972-1987.
Dr.philos. avhandling ved NTNU 1999.
Eikeland, Halvdan: Historiefaget
i L 97 - oppbrudd eller kontinuitet? Høgskolen i Vestfold.
Notat 2/2000.
Eikeland, Halvdan: Historiefaget
og politisk dannelse i skolen. HIFO-nytt 1/2000.
Historiedidaktik i Norden 6.
Danmarks Lærerhøjskole, København 1997.
Historisk Tidsskrift 2000,
1.
Jeismann, Karl-Ernst: Funktion
und Didaktik der Geschichte, i Jeismann m.fl.: Geschichtsunterricht.
Inhalte und Ziele. Stuttgart 1974.
Jeismann, Karl-Ernst: Didaktik
der Geschichte - Die Wissenschaft von Zustand, Funktion und Veränderung
geschichtlicher Vorstellungen im Selbstverständnis der Gegenwart.
I Kosthorst, Erich (utg.): Geschichtswissenschaft - Didaktik
- Forschung - Theorie. Göttingen 1977.
Jeismann, Karl-Ernst: Didaktik
der Geschichte: Das spezifische Bedingungsfeld des Geschichtsunterrichts,
i Behrmann/Jeismann/Süssmuth: Geschichte und Politik. Didaktische
Grundlegung eines kooperativen Unterrichts. Paderborn 1978.
Jeismann, Karl-Ernst: Grundfragen
des Geschichtsunterrichts, i Behrmann/Jeismann /Süssmuth:
Geschichte und Politik. Didaktische Grundlegung eines kooperativen
Unterrichts. Paderborn 1978.
Jeismann, Karl-Ernst: `Geschichtsbewusstsein'.
Überlegungen zur zentralen Kategorie eines neuen Ansatzes der
Geschichtsdidaktik. I Süssmuth, Hans (utg.): Geschichtsdidaktische
Positionen. Paderborn 1980.
Jeismann, Karl-Ernst: Geschichtsdidaktik
und Forschungskommunikation, i Behre, Göran og Norborg,
Lars-Arne (utg.): Geschichtsdidaktik. Geschichtswissenschaft.
Gesellschaft. Sthl. 1985.
Jeismann, Karl-Ernst / Kosthorst,
Erich / Schäfer, Bernd / Schlöder, Bernd / Teppe, Karl
/ Wasna, Maria: Die Teilung Deutschlands als Problem des Geschichtsbewusstseins.
I serien Geschichte und Politik. Studien zur Didaktik. Bd.
4. Schöningh. Paderborn - München - Wien - Zürich
1987.
Kosthorst, Erich/ Teppe, Karl: Die
Teilung Deutschlands und die Entstehung zweier deutscher Staaten.
Paderborn 1976.
Jensen, Bernard Eric: Historie
i og udenfor skolen. Fordrer temaet et historiedidaktisk paradigmeskift?
I Historiedidaktik i Norden 4. Høgskolan i Kalmar
1990.
Kuhn, Annette: Einführung
in die Didaktik der Geschichte. München 1974.
Lorenzen, Svein: Ungdomsskolens
samfunnsfag - intensjon og realitet. Oslo 1983.
Lorenzen, Svein: Fra fag til emner.
Trondheim 1988.
Lorenzen, Svein: Patriotism and
History Teaching. Gøteborgs Universitet 1993.
Lorenzen, Svein m.fl.: Kunnskapens
tekster. Jakten på den gode lærebok. Oslo/Trondheim/Stockholm/København
1997.
Pandel, Hans-Jürgen: Dimensionen
und Struktur des Geschichtsbewusstseins, i Süssmuth, Hans
(red.): Geschichtsunterricht im vereinten Deutschland. Del
I. Baden-Baden 1991.
Rüsen, Jörn: Historische
Vernunft. Grundzüge einer Historik I: Die Grundlagen der Geschichtswissenschaft.
Göttingen. 1983.
Rüsen, Jörn: Lebendige
Geschichte. Grundzüge einer Historik III: Formen und Funktionen
des historischen Wissens. Göttingen 1989.
Rüsen, Jörn: Historisches
Lernen. Böhlau Verlag, Köln Weimar Wien 1994.
Stugu, Ola Svein: Nye læreplanar
og metodebasert historieundervisning. HIFO-nytt 1999:3.
Süssmuth, Hans: Geschichtsunterricht
im Revision: Geschichtsunterricht im Spannungsfeld der Curriculumrevision.
Strukturierender Ansatz. I Süssmuth, Hans (utg.): Geschichtsunterricht
ohne Zukunft? Zum Diskussionsstand der Geschichtsdidaktik in der
Bundesrepublik Deutschland. Stuttgart 1972.
Süssmuth, Hans: Geschichtsdidaktik.
Gøttingen 1980.
Süssmuth, Hans: Geschichtsdidaktik
und Geschichtsunterricht 1945-1990. I Süssmuth, Hans (red):
Geschichtsunterricht im vereinten Deutschland. Del I s.17-29.
Baden-Baden 1991.
von Borries, Pandel, Rüsen (utg.):
Geschichtsbewusstsein empirisch. Pfaffenweiler 1991.
Yuan, Chan & Chou , Liang Kai
(Eds.): Proceedings of the International Conference on Methodologies:
Historical Consciousness and History Textbook Research. Taiwan
1998.
Fotnoter:
[tilbake] 1
Det mest omfattende forsøket på å plassere fagdisiplinen
historiedidaktikk er Jan Bjarne Bøes Faget om fortiden.
En oversikt over det historiedidaktiske området. Oslo
1995.
[tilbake] 2
Det kan i den sammenheng bl.a. vises til arbeid av Svein Lorentzen,
Ola Svein Stugu og Halvdan Eikeland. Se litteraturliste.
[tilbake] 3
Det kan her vises til flere arbeid av Jan Bjarne Bøe og Magne
Angvik. Se litteraturliste.
[tilbake] 4 Jeg
har analysert sider ved den historiedidaktiske utvikling og debatt
i mitt arbeid: Historieundervisning, historiebevissthet og politisk
dannelse: Teori og praksis hos Karl-Ernst Jeismann og Annette Kuhn.
En sammenliknende studie av historiedidaktiske konsepsjoner hos
to sentrale vest-tyske didaktikere i perioden 1972-1987. (Dr.philos.
avhandling ved NTNU 1999.)
[tilbake] 5
Jeg har i min avhandling vist hvordan Jeismann utviklet et forskningsprogram
knyttet til historiebevissthetens innhold, utvikling og funksjon
i samfunnet. Se Eikeland 1999: 26 ff.
[tilbake] 6
Rüsen, Jörn: Historisches Lernen. Böhlau Verlag,
Köln Weimar Wien 1994: 8 f.
[tilbake] 7
Sitatet er hentet fra 3.utg. (1985) av Bergmann/Kuhn/Rüsen/Schneider:
Handbuch der Geschichtsdidaktik. Schwann Düsseldorf:
40.
[tilbake] 8
Rüsen, Jörn: Historische Vernunft. Grundzüge einer
Historik I: Die Grundlagen der Geschichtswissenschaft. Göttingen.
1983: 48 ff., og Lebendige Geschichte. Grundzüge einer Historik
III: Formen und Funktionen des historischen Wissens. Göttingen
1989.
[tilbake]
9 Rüsen, Jörn: Historisches
Lernen. Köln-Weimar-Wien 1994: 45 ff.
[tilbake] 10
I kapitlet Didaktik der Geschichte: Das spezifische Bedingungsfeld
des Geschichtsunterrichts, i Behrmann/Jeismann/Süssmuth: Geschichte
und Politik. Didaktische Grundlegung eines kooperativen Unterrichts.
Paderborn 1978: 61-64
[tilbake] 11
Ibid: 62.
[tilbake] 12
Ibid: 7.
[tilbake] 13
Ibid: 7 f.
[tilbake] 14
Jeismann, Karl-Ernst: `Geschichtsbewusstsein'. Überlegungen
zur zentralen Kategorie eines neuen Ansatzes der Geschichtsdidaktik.
I Süssmuth, Hans (utg.): Geschichtsdidaktische Positionen.
Paderborn 1980: 179-222.
[tilbake] 15
Ibid: 202.
[tilbake] 16
Ibid: 204-214.
[tilbake] 17
Jeismann, Karl-Ernst: Grundfragen des Geschichtsunterrichts, i Behrmann,
Günter C./Jeismann, Karl-Ernst/Süssmuth, Hans: Geschichte
und Politik. Didaktische Grundlegung eines kooperativen Unterrichts.
Paderborn 1978: 85 ff. Undervisningsopplegget ble først presentert
i 1974: Jeismann, Karl-Ernst: Funktion und Didaktik der Geschichte
i Jeismann m.fl.: Geschichtsunterricht. Inhalte und Ziele.
Stuttgart 1974: 132-134. Framstillingen bygger i hovedtrekk på
Jeismanns egen kommentar og begrunnelser for forslaget.
[tilbake] 18
Pandel, Hans-Jürgen: Dimensionen und Struktur des Geschichtsbewusstseins,
i Süssmuth, Hans (red.): Geschichtsunterricht im vereinten
Deutschland. Baden-Baden 1991. Del I: 56 ff.
[tilbake] 19
Pandel 1991: 61 f.
[tilbake] 20
Pandel 1991: 65.
[tilbake] 21
Behrmann/Jeismann/Süssmuth: Geschichte und Politik. Didaktische
Grundlegung eines kooperativen Unterrichts. Paderborn 1978:
52.
[tilbake] 22
Jeismann, Karl-Ernst: Geschichtsdidaktik und Forschungskommunikation,
i Behre, Göran und Norborg, Lars-Arne (utg.): Geschichtsdidaktik.
Geschichtswissenschaft. Gesellschaft. Sthl. 1985: 35-62.
[tilbake] 23
Ibid: 52 ff.
[tilbake] 24
Süssmuth, Hans: Geschichtsdidaktik. Gøttingen
1980: 16 ff.
[tilbake] 25 Hans
viktigste fagdidaktiske arbeid fra begynnelsen av 1970-tallet var
avhandlingen Geschichtsunterricht im Revision: Geschichtsunterricht
im Spannungsfeld der Curriculumrevision. Strukturierender Ansatz.
Arbeidet var viktig blant annet fordi Süssmuth her la fram
sine første utkast til en historiedidaktikk bygd på
den franske annales-skolens `strukturhistorie'. Arbeidet ble utgitt
både i Schriftenreihe der Bundeszentrale für politische
Bildung 93, Bonn 1972, og i samleverket Geschichtsunterricht
ohne Zukunft? Zum Diskussionsstand der Geschichtsdidaktik in der
Bundesrepublik Deutschland. Stuttgart 1972.
[tilbake] 26
Süssmuth, Hans: Geschichtsunterricht im Revision: Geschichtsunterricht
im Spannungsfeld der Curriculumrevision. Strukturierender Ansatz.»
I Süssmuth, Hans (utg.): Geschichtsunterricht ohne Zukunft?
Zum Diskussionsstand der Geschichtsdidaktik in der Bundesrepublik
Deutschland. Stuttgart 1972: 282 ff.
[tilbake] 27
Ibid: 278.
[tilbake] 28
Süssmuth 1972: 311.
[tilbake] 29
Dette blir utdypet i Süssmuth 1972: 288-289.
[tilbake] 30
Jeg viser til Eikeland 1999: 79 ff.
[tilbake] 31
Kuhn, Annette: Einführung in die Didaktik der Geschichte,
Kösel-Verlag, München 1974: 14.
[tilbake] 32
Som eksempler på sentrale arbeid kan nevnes: von Borries,
Pandel, Rüsen (utg.): Geschichtsbewusstsein empirisch.
Pfaffenweiler 1991, Angvik, Magne, von Borries, Bodo (utg.): YOUTH
and HISTORY. A Comparative European Survey on Historical Consciousness
and Political Attitudes among Adolescents. Hamburg 1997. I nordisk
sammenheng ble forskning om historiebevissthet tatt opp på
konferanser i Kalmar 1990 og i Tammerfors i 1996. Se rapportene
Historiedidaktik i Norden 4, Kalmar 1990, og Historiedidaktik
i Norden 6. Danmarks Lærerhøjskole, København
1997.
[tilbake] 33
Jeismann, Karl-Ernst: Didaktik der Geschichte - Die Wissenschaft
von Zustand, Funktion und Veränderung geschichtlicher Vorstellungen
im Selbstverständnis der Gegenwart. I Kosthorst, Erich (utg.):
Geschichtswissenschaft - Didaktik - Forschung - Theorie. Göttingen
1977: 9-33.
[tilbake] 34
Ibid: 13-15.
[tilbake] 35
I Kosthorst 1977: 14.
[tilbake] 36
Ibid: 14 f.
[tilbake] 37
Jeismann, Karl-Ernst / Kosthorst, Erich / Schäfer, Bernd /
Schlöder, Bernd / Teppe, Karl / Wasna, Maria: Die Teilung Deutschlands
als Problem des Geschichtsbewusstseins. I serien Geschichte und
Politik. Studien zur Didaktik. Bd. 4. Schöningh. Paderborn
- München - Wien - Zürich 1987.
[tilbake] 38
Ibid: 9.
[tilbake] 39
Ibid: 11.
[tilbake] 40
Ibid: 11 f.
[tilbake] 41
Ibid: 1.
[tilbake] 42
Kosthorst, Erich/ Teppe, Karl: Die Teilung Deutschlands und die
Entstehung zweier deutscher Staaten. Paderborn 1976.
[tilbake] 43
De tyske betegnelsene for hvilke skoletyper som deltok i undersøkelsen,
er Hauptschule, Realschule og Gymnasium. Alle
elevene var hentet fra 9. klassetrinn.
[tilbake] 44
Ibid: 106-108.
[tilbake] 45
Se i den sammenheng Süssmuth, Hans: Geschichtsdidaktik und
Geschichtsunterricht 1945-1990. I Süssmuth, Hans (red): Geschichtsunterricht
im vereinten Deutschland. Del I s.17-29. Baden-Baden 1991.
[tilbake] 46
Jeismann, Karl-Ernst / Kosthorst, Erich/ Schäfer, Bernd / Schlöder,
Bernd/ Teppe, Karl / Wasna, Maria: Die Teilung Deutschlands als
Problem des Geschichtsbewusstseins. I serien Geschichte und Politik.
Studien zur Didaktik. Bind 4. Schöningh. Paderborn - München
- Wien - Zürich 1987: 9.
[tilbake] 47
Ibid: 11.
[tilbake] 48
Et kuriosum: Under skrivingen av denne artikkelen fant jeg i tidsskriftet
fra Georg Eckert-instituttet for internasjonal lærebokforskning
i Braunschweig en referanse til en rapport fra National Tsing Hua
University på Taiwan: Chan Yuan & Liang Kai Chou (Eds.):
Proceedings of the International Conference on Methodologies:
Historical Consciousness and History Textbook Research. Taiwan
1998.
[tilbake] 49
Jensen, Bernard Eric: Historie i og udenfor skolen. Fordrer temaet
et historiedidaktisk paradigmeskift? I Historiedidaktik i Norden
4. Høgskolan i Kalmar 1990: 158.
[tilbake] 50
Arbeidet ble anmeldt i Historisk Tidsskrift 2000, 1: 153
ff.
[tilbake] 51
von Borries, Pandel, Rüsen (Hrsg.): Geschichtsbewusstsein
empirisch. Pfaffenweiler 1991.
[tilbake] 52
Angvik, Magne, von Borries, Bodo (utg.): YOUTH and HISTORY. A
Comparative European Survey on Historical Consciousness and Political
Attitudes among Adolescents. Hamburg 1997.
[tilbake] 53
Historiedidaktik i Norden 6. Danmarks Lærerhøjskole,
København 1997.
|