Standardmaler til prosjektmappe: praktiske gjøremål
Vedlegg 1 Huskeliste for prosjektmappe
Vedlegg 2 Arbeidsfordeling ved administrasjon av kurs som ikke gir formell kompetanse
Vedlegg 3 Arbeidsfordeling ved administrasjon av kurs som gir formell kompetanse
Vedlegg 4 Arbeidsfordeling og rutiner ved inngåelse av avtaler
Vedlegg 5 Avtale mellom faglig ansvarlig enhet og administrativ enhet
Vedlegg 6 Sjekkliste for faglig ansvarlig
Vedlegg 7 Føring av reiseutgifter
Vedlegg 8 Bestilling av hotell, møterom, måltider osv.
Vedlegg 9 Reiseregning fra kursdeltaker
Vedlegg 10 Arbeidsfordeling og rutiner ved eksamen
Standardmal for søknadsskjema
Vedlegg 11 Søknadsskjema
Brevmaler
Vedlegg 12 Bekreftelse på mottatt søknad
Vedlegg 13 Bekreftelse på plass
Vedlegg 14 Studiekontrakt
Vedlegg 15 Ventelistebrev
Vedlegg 16 Avslagsbrev
Vedlegg 17 Brev om semesteravgift og studiebevis
Vedlegg 18 Brev om oppmelding til eksamen
Vedlegg 19 Påminningsbrev
Vedlegg 20 Brev om eksamensavvikling
Vedlegg 21 Brev til faglig ansvarlig om arbeidsfordeling til eksamen
Mal for evalueringsskjema
Vedlegg 22 Omfattende evalueringsskjema
Vedlegg 23 Enkelt evalueringsskjema
Rettigheter og plikter
Vedlegg 24 Etterutdanning, rettigheter og plikter
Huskeliste for prosjektmappe
Prosjektnr. og -navn: |
|
|
Prosjektansvarlig: |
|
Tlf. |
Prosjektmedarbeider: |
|
Tlf. |
Faglig ansvarlig: |
|
Tlf. Faks: |
Kursdato: |
|
|
Kurslokale: |
|
Arbeidsoppgaver |
Dato |
Sign. |
Markedsføring |
|
|
Arbeidsavtaler |
|
|
Utarbeidet budsjett og arkivert det i kurspermen |
|
|
Ført oversikt over kursdeltakernes flybilletter og reiseregninger (vedlegg 4) |
|
|
Sjekket at kursinntektene har kommer inn |
|
|
Kontrollert at alle regninger har kommet inn |
|
|
Sørget for at alle utgifter er ført i regnskapet |
|
|
Kontrollert regnskapet mot budsjettet |
|
|
Hatt møte med faglig ansvarlig |
|
|
Laget mappe til faglig ansvarlig |
|
|
Mottatt sjekkliste og kursprogram fra faglig ansvarlig |
|
|
Sendt bekreftelsesbrev på at vi har mottatt søknadene |
|
|
Opprettet kurset i database |
|
|
Registrert søknadene i database |
|
|
Prioritert hvem som får gå på kurset |
|
|
Skrevet ut giro |
|
|
Sendt bestilling på hotell og reiser samt fått bekreftelse fra reisebyrået |
|
|
Sendt ut bekreftelsesbrev med giro og studiekontrakt |
|
|
Sendt ut ventelistebrev og avslagsbrev |
|
|
Registrert innbetalingene i database |
|
|
Bestilt kurslokale og rom |
|
|
Bestilt mat |
|
|
Laget deltakermapper |
|
|
Mottatt frammøteliste fra faglig ansvarlig |
|
|
Skrevet kursbevis |
|
|
Sendt ut kursbevis |
|
|
Sjekket at alle har betalt kursavgift |
|
|
Purret på ikke betalt kursavgift |
|
|
Arbeidsfordeling ved administrasjon av kurs som ikke gir formell kompetanse
Kursnavn og prosjektnummer:
Oppgave |
Ansvarlig |
Markedsføring |
|
Arbeidsavtaler |
|
Opprette prosjektmappe |
|
Prosjektmappa skal oppbevares hos |
|
Utarbeide budsjett og arkivere det i kurspermen |
|
Føre oversikt over kursdeltakernes flybilletter og reiseregninger |
|
Sjekke at kursinntektene kommer inn |
|
Kontrollere at alle regninger kommer inn |
|
Sørge for at alle utgifter blir ført i regnskapet |
|
Kontrollere regnskapet mot budsjettet |
|
Møte med faglig ansvarlig |
|
Lage mappe til faglig ansvarlig |
|
Motta sjekkliste og kursprogram fra faglig ansvarlig |
|
Sende bekreftelsesbrev på at vi har mottatt søknadene |
|
Opprette kurset i database |
|
Legge søknadene inn i en database |
|
Prioritere hvem som får gå på kurset |
|
Skrive ut giro |
|
Sende ut skjema for å få skriftlig bekreftelse på deltaking på kurset |
|
Sende bestilling til reisebyrå |
|
Sende ut bekreftelsesbrev med giro og kursprogram |
|
Sende ut ventelistebrev og avslagsbrev |
|
Registrere innbetalingene i en database |
|
Bestille mat |
|
Bestille rom |
|
Lage deltakermapper |
|
Sende deltakermapper og frammøteliste til faglig ansvarlig |
|
Motta frammøteliste fra faglig ansvarlig |
|
Skrive kursbevis |
|
Sende ut kursbevis |
|
Sjekke at alle har betalt kursavgift |
|
Purring på ikke betalt kursavgift |
|
Arbeidsfordeling ved administrasjon av kurs som gir formell kompetanse
Kursnavn og prosjektnummer:
Oppgave |
Ansvarlig |
Sende brev til institutt/avdeling angående faglig ansvar |
|
Markedsføring |
|
Arbeidsavtaler |
|
Opprette kursperm |
|
Kurspermen skal oppbevares hos |
|
Utarbeide budsjett og arkivere det i kurspermen |
|
Føre oversikt over kursdeltakernes flybilletter og reiseregninger |
|
Sjekke at kursinntektene kommer inn |
|
Kontrollere at alle regninger kommer inn |
|
Sørge for at alle utgifter blir ført i regnskapet |
|
Kontrollere regnskapet mot budsjettet |
|
Møte med faglig ansvarlig |
|
Lage mappe til faglig ansvarlig |
|
Motta sjekkliste og kursprogram fra faglig ansvarlig |
|
Sende frammøteliste og deltakermapper til faglig ansvarlig |
|
Sende brev til søkerne om at vi har mottatt søknaden |
|
Skrive og sende ut studiekontrakt |
|
Sjekke at søknadene er riktig utfyllt, at dokumentasjon på generell studiekompetanse er vedlagt, og at studiekontrakt er i orden |
|
Opprette kurset i en database |
|
Registrere søknadene i databasen |
|
Prioritere hvem som får gå åå kurset, venteliste og avslag |
|
Skrive ut giro |
|
Sende søknadene og databaseliste til studieadministrasjon for behandling av generell studiekompetanse |
|
Skrive og sende brev vedlagt giro og program for kurset |
|
Sende ut ventelistebrev og avslagsbrev |
|
Registrere innbetalingene i databasen |
|
Skrive og sende ut brev med registerkort og giro for semesteravgift og sende ut brev angående generell studiekompetanse |
|
Registrere om de har generell studiekompetanse eller ikke |
|
Reservere rom |
|
Bestille undervisningsrom og datalab |
|
Studentenes brukerstatus på datalab |
|
Nøkkelkort/nøkler og passord til studentene under samlingen |
|
Bestille mat |
|
Reservere plass på utested for fellesmiddag |
|
Lage deltakermapper |
|
Purre på ikke betalt kursavgift |
|
Søke studieadministrasjonen om å få avvikle lokal eksamen |
|
Skriftlig kontakt med lokal eksamensarrangør |
|
Første eksamensbrev til studentene |
|
Sjekke eksamensoppmeldingene og eventuelt sende ut purrebrev |
|
Sende eksamensoppmeldingene til studieadministrasjon |
|
Skrive brev til institutt/avdeling angående eksamen |
|
Sjekke med studieadministrasjon angående eksamen |
|
Andre eksamensbrev til studentene |
|
Sende karakterutskrift, "strykbrev" og eventuelt kursbevis |
|
Skrive kursbevis |
|
Arkivere sensurlista |
|
Behandle eventuelle klager/redegjørelser for karakteren |
|
Sørge for at det blir arrangert eksamen i 2. semester rett etter at det har vært arrangert "avslutningseksamen" for kurset (hvis det er behov for det) |
|
Arbeidsfordeling og rutiner ved inngåelse av avtaler
Arbeidsoperasjon |
Ansv. |
Frist |
|||
1 |
Antall eksemplarer osv.: |
Avtaler med eksterne firma, organisasjoner og institusjoner, og likeledes avtaler med institutter og sentre ved .........., skal utformes i to likelydende eksemplarer. Dersom avtalen er skrevet på flere ark, skal disse nummereres i formen "side x av y" (der "y" angir totalt antall sider). |
|||
2 |
Fordeling av kopier: |
Avtalepartner beholder den ene originalen, og .......... den andre. .......... tar ... kopier og sender så originalen til hovedarkivet ved ........ De tre kopiene fordeles slik:
|
|||
3 |
Avtalens innhold: |
a) b)
|
Avtalen skal minst inneholde følgende: En innledning om samarbeidets formål og omfang. En klar definisjon av partenes ansvarsområder og oppgavefordeling, både i forhold til den annen part og i forhold til tredjemann. |
||
c) |
Eventuelle begrensninger i dette ansvaret, som f.eks. en force majeure-klausul eller en avtale om en bestemt minste oppslutning før et tiltak settes i verk. |
||||
d) |
En framdriftsplan (eventuelt med regler om hva som skal skje dersom den ikke blir overholdt). Framdriftsplanen bør angi alle milepæler som er viktige for den totale framdriften. |
||||
e) |
Klare bestemmelser om økonomiske forhold, som f.eks. kostnads- og/eller inntektsdeling eller betaling for tjenester. |
||||
4 |
Signering av avtalen: |
Avtalen skal fra begge parters side undertegnes av daglig leder eller en annen person som har den nødvendige full-makt. Når avtalen undertegnes, skal underskriverne sam-tidig egenhendig påføre sine initialer på hvert enkelt ark. |
|||
5 |
Avtaler med enkelt- personer: |
Ovennevnte rutiner anvendes så langt de passer også når ... .. inngår avtale med en enkeltperson (f.eks. en foredragsholder). I tillegg til de ovennevnte punktene gjelder følgende: |
|||
a) |
Dersom det avtales at avtalepartner skal motta honorar for bestemte tjenester, og vedkommende ikke er selvstendig næringsdrivende (registrert firma), skal det framgå av avtalen at skattetrekk skal foretas ifølge vedkommendes skatteseddel. |
||||
b) |
Avtalen skal, dersom det er aktuelt, inneholde bestemmelser om rettigheter til eventuelle åndsverk. |
Avtale mellom faglig ansvarlig enhet og administrativ enhet
Samarbeid om kurset .......................... på oppdrag fra mellom ........................ (fagmiljø) og........................... (administrativ enhet)
Ansvars-, arbeids- og inntektsfordeling mellom avdeling for .......................................... (faglig enhet) og.................................................. (administrativ enhet) fordeler seg på følgende måte:
Avdeling for.................................... forplikter seg til
Avdelingen får for dette overført........................... kr. I tillegg overføres ........................................kr til dekning av administrasjonsutgifter og indirekte kostnader forbundet med kurset. Overføring skjer i forbindelse med oppdragsgivers innbetalingsrater. Avdelingen foretar i tillegg intern sensur etter høgskolens satser. Dette arbeidet blir lønnet særskilt fra studieseksjonen v/kurskontoret.
.....................................................................(administrativ enhet) forplikter seg til
______________________ (sted og dato) _______________________(sted og dato)
____________________________fagmiljø) _______________________________(administrativ enhet)
Sjekkliste for faglig ansvarlig
Fylles ut og returneres innen en uke til ............................. (administrativ enhet)
Kursnavn: Dato: |
|
|
|
Hva slags utstyr trengs i kurslokalet? (f.eks. overhead, flippover, video)
|
|
Vi bestiller mat, oppgi tidspunkt for
|
|
|
|
|
|
|
|
Innkjøp/innhenting av bøker/artikler |
||
Oppgi forfatter, tittel, evt. tidsskrift, bind/utg.år, ISBN, antall eksemplarer, antall sider |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
Kopiering, oppgi antall: |
||
Skal det lages et kompendium til kursdeltakerne? |
|
|
Er det innhentet tillatelse til kopiering av opphavsrettslig beskyttet verk? |
||
(Hvis ikke, ordner vi dette?) |
|
|
Er det noe deltakerne bør anskaffe eller forberede seg på forut for kurset? (Dette opplyser vi om i brev til deltakerne) |
|
|
|
Hvis du ønsker at vi skal bestille flybilletter og/eller hotell til deg og eventuelt andre foredragsholdere, vennligst fyll ut bestillingsrubrikken nedenfor:
|
Navn |
Sted (fra/til) |
Dato |
Klokkeslett |
Flybillett tur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Flybillett retur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Flytaxi tur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Flytaxi retur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skal det bestilles hotellrom? |
|
|
Diverse
(Blant annet navn og adresse på andre involverte fagfolk) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
_______________ Sted og dato ________________Underskrift
Føring av reiseutgifter
Kursnavn og prosjektnummer: ......................................................
Dato for samling: .....................
Mottatt faktura fra reisebyrå
Reisebyrå |
Navn |
Beløp |
Dato attestert |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mottatt reiseregning fra deltaker
|
|||
Navn |
Beløp |
Dato attestert |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bestilling av hotell, møterom, måltider osv.
Kursnavn: _________________________________
Vi ønsker å reservere/bestille følgende:
Hotell
Antall rom: ______Enkle:_________ Doble:____________
Med frokost: ______________uten frokost:____________
Prisklasse: ______________________________________
Dato fra__________________ til____________________
Totalt antall døgn:_________________________________
Kursdeltakernes siste frist for å bestille rom: _____________
Møtelokaler
Konferansesal til antall personer: ______________________
Møterom til antall personer: __________________________
Antall grupperom: _________________________________
Utstyr i møtelokalene: ______________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
Måltider
Lunsj: ___________________________________________
Middag: _________________________________________
Kaffe: ___________________________________________
Diverse: _________________________________________
_______________________________________________
Bestilling av billetter/diverse
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
_____________ Dato ________________Underskrift
Bekreftelse fra
______________________________________________
______________________________________________
Hotell
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Møtelokaler
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Måltider
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Bestilling av billetter/diverse
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
____________ Dato ________________Underskrift
Reiseregning fra kursdeltaker
Navn:
Fødselsnummer (11 siffer)*:............................. Kontonr.:
Privatadresse: .......................................................................... Postnr./-sted:
Tilsatt ved ................................................... skole ................................................kommune
Deltaker ved: "..................................................."
Kurssted: ..................................................................................Tidspunkt:
Billetter: Kun godkjente utgifter blir refundert og skal føres opp se baksiden av skjemaet. Ved flyreise skal flybillettstammen vedlegges. Utgifter under kr 75, refunderes ikke.
Reisespesifikasjon:
|
|
Fra |
Til |
|
|
|
Dato |
Kl. |
Sted |
Sted |
Kl. |
Skyssmiddel |
Beløp |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sum |
|
____________________ Sted og dato _____________________________Underskrift kursdeltaker
Reiseregningen er i samsvar med gitte retningslinjer.
____________________Sted og dato _______________________________Kursleder
Reiseregningen sendes til:
*) Reisestipend er lønnsoppgavepliktig, jf. ligningsloven § 6.2. Følgelig er det arbeidsgivers plikt å oppgi personnummer til skattemyndighetene ved utbetaling av honorar.
Skjema for eksamensrutiner
Arbeids-operasjon |
|
Ansv. |
Frist |
|
1 |
Beramming: |
Tid for eksamen fastsettes. (Eksamensdato er heretter kalt "Dag 1".) |
|
Dag 1 ÷ 90 |
2 |
Melding til eksamen: |
sørger for utsending til studentene av "Skjema for melding til eksamen." Meldeskjemaene skal returneres til , som sender dem samlet til .......................... |
|
Dag 1 ÷ 60 |
Oversikt over eksamensdato og eksamensansvarlige ved studiestedene vedlegges. |
Dag 1 ÷ 45 |
|||
3 |
Utsending fra student- kontoret: |
sender "Innføringsark til eksamen" til eksamens-institusjonene. |
|
Dag 1 ÷ 30 |
sender "Inspekssjonshonorarskjema" til eksamens-institusjonene. |
Dag 1 ÷ 30 |
|||
|
|
sender lister over eksamenskandidater til |
Dag 1 ÷ 30 |
|
|
|
sender eksamensprotokoll til |
Dag 1 ÷ 30 |
|
4 |
Utsending til studentene: |
Når lister over eksamenskandidater er mottatt og kandidatene dermed er godkjent av ....................., sender .................. ut informasjon om eksamenssted, nøyaktig tidspunkt osv. til alle kandidatene. |
|
Dag 1 ÷ 15 |
5 |
Utsending til eksamens- institusjon: |
sender brev til faglærerne/administrasjonen ved eksamensinstitusjonene. I brevet informeres det om hvilke regler som gjelder for den lokale eksamensavvikling. |
|
Dag 1 ÷ 15 |
sender eksamensoppgaver til eksamens-institusjonene. |
Dag 1 ÷ 15 |
|||
sender eksamenskandidatlister til eksamens-institusjonene. |
Dag 1 ÷ 15 |
|||
sender eksamensprotokoll til eksamensinstitusjonene. |
Dag 1 ÷ 15 |
|||
6 |
Retur fra eksamens-institusjon: |
Eksamensinstitusjonene sender eksamensprotokollene i retur til |
|
Dag 1 + 15 |
Eksamensinstitusjonene sender inspeksjonshonorarskjemaene i retur til |
Dag 1 + 15 |
|||
7 |
Kontroll: |
kontrollerer at eksamensprotokollene er påført karakterer og oversender dem til |
|
Dag 1 + 30 |
kontrollerer at inspeksjonshonorarskjemaene er riktig utfylt med bl.a. fødselsnummer og timeantall, og at kopi av skattekort er vedlagt. ............... attesterer skjemaene og sender dem videre til ............... for anvisning. |
Dag 1 + 30 |
|||
8 |
Karakter- utskrift: |
lager karakterutskrifter og sender dem til sender karakterutskriftene til studentene. |
|
Dag 1 + 45 Dag 1 + 60 |
9 |
Arkivering: |
sørger for arkivering av besvarelsene og kandidatlistene. Kandidatlistene legges i én perm for hvert fakultet. Eksamensprotokollene legges også i én perm for hvert fakultet. |
|
Dag 1 + 45 |
Søknadsskjema
Søknaden sendes til:
Se baksida for informasjon om: | Opptakskrav til kompetansegivende kurs |
Studieturer |
Fyll ut ett søknadsskjema for hvert kurs. Kopier dette skjemaet hvis du ønsker å søke på mer enn ett kurs.
Kursnavn: _________________________________________________ | ||
Navn: ____________________________________________________ | ||
Adresse:__________________________________________________ | ||
Postnr.:______ | Poststed:____________________________________ | |
Telefonnr. på jobb:__________________________________________ | ||
Telefonnr. hjemme:__________________________________________ | ||
E-post:___________________________________________________ | ||
Fødselsnr. (11 siffer):________________________________________ |
For alle kurs og studieturer:
Kryss av hvor du jobber: Barneskole___ ungdomsskole___ videregående skole___ annet___
Navn på skolen:_____________________________________________________
Undervisningsfag:_____________________________________________________
Utdanning:__________________________________________________________
Har du søkt på dette kurset tidligere og ikke fått plass? Ja, jeg søkte i ______________
For kompetansegivende kurs (kryss av):
_______ |
Jeg ønsker ikke å avlegge eksamen og har derfor ikke lagt ved vitnemål/attester. |
_______ |
Jeg er immatrikulert ved /opptatt ved og har derfor ikke lagt ved dokumentasjon på generell studiekompetanse. Mitt studentnummer er: |
_______ |
Jeg har vedlagt attesterte kopier av vitnemål/attester som viser at jeg har generell studiekompetanse. |
. |
Noen studenter vil gjerne samarbeide med andre som også tar dette kurset, og ønsker å få oppgitt navn og adresse til andre studenter |
_______ |
Kryss av her hvis det er greit for deg at vi oppgir navnet ditt, adresse og tlf.nr. til andre studenter som går på dette kurset |
________________ Sted og dato _________________________Underskrift
Kurs som gir formell kompetanse opptak til studiet
Opptakskrav
Det er ingen formelle krav for å bli tatt opp til studiet, men for å melde seg til eksamen kreves det dokumentertgenerell studiekompetanse. All dokumentasjon i forbindelse med generell studiekompetanse må sendes inn sammen med søknaden. Søknad og dokumentasjon må sendes i posten eller leveres direkte. Det er ikke mulig å benytte telefaks eller elektronisk post.
Generell studiekompetanse
Generell studiekompetanse oppnår du ved å bestå enten examen artium, økonomisk gymnas, 3-årig videregående skole på allmennfaglig studieretning eller handel og kontor. 3-årig videregående opplæring etter Reform 94 godkjennes når krav til fag er oppfylt i henhold til gjeldende forskrift. Andre 3-årige utdanningsløp i videregående skole godkjennes når de samme fagkravene er dekket innenfor eller i tillegg til utdanningen. Disse fagene er: norsk (14), engelsk (5), matematikk (5), naturfag (5), samfunnslære (2) og nyere historie (4). Fagene må være avlagt i allmennfaglig studieretning eller i studieretning for allmenne, økonomiske eller administrative fag med karakteren 2 eller bedre. Timetall per uke i parentes.
Andre utdanninger, som f.eks. fag-/svennebrev, kan også, sammen med de seks angitte fagene, godkjennes som generell studiekompetanse. Dette gjelder også for alder (minst 23 år) kombinert med 5 års praksis. Internasjonal Baccalaureate og enkelte nordiske utdanninger kan også gi generell studiekompetanse. I tillegg kan generell studiekompetanse godkjennes dersom en har avlagt eksamen på høgskole eller universitet i studium av minst 2 års lengde eller to 1-årige studium. Slik godkjenning kan gis etter individuell vurdering. Utenlandsk utdanning kan også dekke kravene til generell studiekompetanse etter nærmere retningslinjer.
Dokumentasjon
Som dokumentasjon på generell studiekompetanse må du legge ved attesterte kopier av vitnemål fra din utdanning (se over) og eventuelt immatrikuleringsbevis fra norsk universitet eller vitenskapelig høgskole. Dersom du ønsker å søke om vurdering av din studiekompetanse, ber vi deg legge ved attesterte kopier av alle dine vitnemål for utdanning og attester for praksis og yrkeserfaring. Dersom du har skiftet navn og noen eller alle dine vitnemål og attester viser annet navn enn det du har i dag, må dokumentasjon på navneendringen vedlegges (f.eks. navnebevilgning, vigselattest o.l.).
Kopiene må være attestert
Alle vedlegg til søknaden din må være attestert. Med attestering menes stempel og underskrift fra offentlig kontor som bekrefter kopiens riktighet. Stempelet må vise hvilket offentlig kontor vedkommende som bekrefter riktigheten, arbeider ved. Kopier av vitnemål tas av originalvitnemålet og ikke av tidligere attesterte kopier. Stempel og underskrift må være originale, og du kan da ikke sende inn kopier av et attestert vitnemål. Av den grunn kan heller ikke telefaks eller elektronisk post benyttes. Dersom papirene dine ikke er riktig attestert, risikerer du at søknaden din ikke blir behandlet.
Studieturer
Hvis du får plass på en av våre studieturer, kreves det full deltakelse fra begynnelse til slutt, inkludert forkurs, oppfølgingskurs og alle fellestiltak. Ekstra utgifter som påløper ved f.eks. avbrutt studietur, eller andre forhold som skyldes egen uaktsom atferd, vil bli belastet deltaker. Deltakerne er selv ansvarlig for å tegne reiseforsikring.
Til søker på kurs
Vedr. søknad på "kursnavn"
Vi bekrefter med dette at vi har mottatt din søknad på ovennevnte kurs. Du vil høre nærmere fra oss etter søknadsfristens utløp.
Med vennlig hilsen
Til søker
"Kursnavn"
Vi har gleden av å meddele at du er tildelt plass på ovennevnte kurs i tiden
Vi ber om at du innen........... bekrefter at du tar plassen. Det gjør du ved å betale inn kursavgiften på kr .., på post-/bankgirokonto nr. Vennligst benytt vedlagte innbetalingsblankett. Dette vil bli betraktet som en bindende påmelding, det vil si at vi normalt ikke refunderer noe av kursavgiften.
Kurset arrangeres av ........................., i samarbeid med
Kurset starter ukedag .........................., kl.
.................... Registrering og utdeling av kursmapper foregår
fra
kl................................. Sted for kurset er
.................................... (Se vedlagte kartskisse).
Vi har reservert en del rom på ..................................................(overnattingssted m/adresse) Prisen for et enkeltrom per døgn er kr ......., inkludert frokost. Hvis du ønsker hotellrom, må du kontakte ............................... (navn på reisebyrå), telefaks: .............., telefon: ........... Du må oppgi at du skal delta på kurset ............................................................................................. (kursnavn). Dette må du gjøre innen ukedag ....................................
Du kan også bestille reisen din hos (navn på reisebyrå). De kan ha mulighet til å gi deg en del rabatt på f.eks. flybillett. Adresse, telefaks og telefonnr., se avsnittet over. Hvis du skal bestille billetter der, må du oppgi at du skal gå på kurset (kursnavn).
Studiekontrakt (ved "lukkede kurs")
Vedlagt oversendes studiekontrakt i to eksemplarer. Du må lese den nøye, skrive under på den og returnere det ene eksemplaret til oss innen ................. Vi gjør oppmerksom på at du kan miste plassen på kurset hvis du ikke returnerer studiekontrakten innen den oppgitte datoen.
Studiemateriell og pensumlitteratur
Studiemateriell blir sendt ut når kursavgiften er betalt. Studiemateriellet består av ........................ . Pensumlitteraturen må du bestille selv. Du finner bokliste og bokbestillingsliste i .............................................., som du har mottatt tidligere.
Studiehåndboka
I studiehåndboka finner du reglementer, forskrifter og mye annen nyttig informasjon, som orientering om hva et vekttall er, hvor du finner studieveilederne, osv. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet forutsetter at du som student selv sørger for å være informert om alle forhold som står omtalt i siste utgave av studiehåndboka.
Hjertelig velkommen til kurset!
Med vennlig hilsen
Studiekontrakt
"Kursnavn"
Kostnader
Kursavgift kr ..................
Pensumlitteratur kommer i tillegg, se ...............................
For kursavgiften får du følgende studiepakke:
(f.eks. studieturer, reise, opphold, materiell osv.)
Forutsetninger for deltakelse på studieturen
______ | __________________________ |
Dato | Avsender |
_________ Jeg bekrefter at jeg tar imot plassen på kurset, og at jeg har lest denne studiekontrakten og aksepterer innholdet av den.
_________ Jeg sier ifra meg plassen på dette kurset.
_________________ | ______________________ | ______________________ |
Sted og dato | Navn m/blokkbokstaver | Underskrift |
Til søker
Vedr. "kursnavn"
Det meldte seg .......... søkere til de plassene vi har til rådighet.
Du står foreløpig som nummer................ på ventelista.
De som har fått tildelt plass på kurset, har fått frist til................... på å bekrefte om de tar plassen. Det vil da eventuelt bli gitt plass til søkere som står på ventelista, og du vil i tilfelle få beskjed så snart som mulig.
Med vennlig hilsen
Til søker
"Kursnavn"
Det meldte seg søkere .................... til de plassene vi har til rådighet.
Du kom dessverre ikke med denne gangen. Vi takker for din interesse og imøteser gjerne en søknad fra deg ved en senere anledning.
Med vennlig hilsen
Semesteravgift og studiebevis
Det er slik at du må betale semesteravgift for hvert semester
kurset strekker seg over. Vedlagt oversendes registerkort og giro for
innbetaling av semesteravgift. Du må gjøre følgende
innen :..........................
Du må fylle ut registerkortet selv om du har registrert deg ved et annet universitet, men du fyller bare ut ett registerkort for (lærestedet) per semester.
Bevis på at du er student
....................................... utsteder ikke studiekort med bilde til "fjernundervisningsstudenter", men hvis du ønsker et bevis på at du er student, f.eks. for å få moderasjon på NSB o.l., gjelder følgende tre ting til sammen som studiekort:
Med vennlig hilsen
Til deltaker
"Kursnavn" eksamen
Det blir eksamen i ..................................... på følgende dato(er): ........................................... kl. 09.00 ............................
Oppmelding til eksamen
Fristen for å melde seg opp til eksamen er:
Eksamensmelding, registerkort og kopi av kvitteringen for betalt
semesteravgift sendes
til .................................,
ved.............................. innen .............................. .
I god tid før eksamen vil du få tilsendt en bekreftelse på tid og sted for eksamen, en kvittering for at du er oppmeldt til eksamen, og en del av registerkortet (semesterkort), som er kvittert for at du har betalt semesteravgift. På semesterkortet står studentnummeret ditt. Studentnummeret er din anonyme identifikasjon til eksamen og ved sensur.
Utsatt prøve
For dem som har sykdomsforfall til eksamen legitimert med legeattest, blir det arrangert utsatt prøve ved den ....................... . Vedlagt finner du reglene for adgang til å gå opp til utsatt prøve.
Spesielle behov til eksamen
Hvis du har behov for spesielt tilrettelagt eksamen, ring eksamenskontoret innen .
Informasjon om eksamen
Eksamensform:
Eksamenslengde:
Språk:
Faglige krav:
Karakterskala:
Hjelpemidler til hele eller deler av eksamen:
Hvor mange ganger kan du gå opp til eksamen på dette kurset?
Du har rett til å gå opp til eksamen en gang, det vil si den ordinære eksamen den , eller for dem som har fått godkjent å gå opp til utsatt prøve. Hvis du ikke ønsker å gå opp til eksamen da, hvis du stryker til eksamen, eller hvis du ønsker å forbedre karakteren din, kan du melde deg opp som privatist ved ............................. .
Oppmelding til eksamen som privatist
Hvis du senere ønsker å melde deg opp som privatist, skal du ta kontakt med ............................ . Du vil få de nødvendige skjemaer og bli orientert om de fristene som gjelder. For tiden gjelder bl.a. dette:
Tregangersregelen
Du kan ikke gå opp til eksamen mer enn tre ganger i samme emne. Hvis du har meldt deg opp til eksamen og likevel ikke skal ta eksamen, må du melde fra skriftlig at du trekker deg fra eksamen innen i vårsemesteret og innen i høstsemesteret. Hvis ikke, blir dette regnet som et forsøk.
Med vennlig hilsen
Vedlegg: | Eksamensmeldingsskjema |
Registerkort | |
Giro for innbetaling av semesteravgift | |
(Regler for å gå opp til utsatt prøve) |
Til deltaker
"Kursnavn" oppmelding til eksamen
Vi har mottatt din oppmelding til eksamen i ........................... .Du har glemt å sende oss følgende:
________ | Skjemaet "Eksamensmelding" |
________ | Fylle ut, skrive under på og sende inn registerkortet |
________ | Kopi av kvittering for betalt semesteravgift |
Dette brevet returneres sammen med ovennevnte til
.....................................................
ved
.................................... innen ..............................
Med vennlig hilsen
Til deltaker
"Kursnavn" eksamen
Det blir eksamen i .............................. på følgende dato(er): .................................... kl. 09.00 .........................
Adresse til eksamenslokalet er: ........................................................... .Du må møte opp senest kl. 08.45.
Legitimasjon med bilde, vedlagte semesterkort med ditt studentnummer på og vedlagte kvittering for at du er oppmeldt til eksamen, må tas med til eksamenslokalet. Se vedlagte instruks for eksamenskandidater.
Hjelpemidler tillatt under eksamen:
Hvis det ikke er tillatt med hjelpemidler, skriv: "Ingen hjelpemidler er tillatt til eksamen."
Utsatt prøve
Vi minner om at det er bare de som kan legitimere sykdom med legeattest, som kan få anledning til å gå opp til utsatt prøve den . (Hvis du har gyldig forfallsgrunn og ønsker å gå opp til utsatt prøve, må du sende skriftlig søknad til , poststemplet senest
Sensur
Sensurdato er .............................. . Samme dag vil vi sende deg karakterutskrift. Vi må be om at ingen ringer til for å spørre om resultatene. Men fra og med sensurdatoen kan du ringe en egen sensurtelefon: . Følg de anvisningene som blir gitt. Du blir bedt om å identifisere deg med studentnummer og fødselsdato.
Med vennlig hilsen
Vedlegg: | Instruks for eksamenskandidater |
Semesterkort (hvis du ikke har mottatt semesterkort for dette semesteret tidligere) | |
Kvittering for at du er oppmeldt til eksamen (kopi av eksamensmeldingsskjemaet) |
Til .............................................(faglig ansvarlig enhet)
Eksamen i "kursnavn": "dato for eksamen"
Vedlagt oversendes en liste over alle eksamenskandidatene. Vi foreslår følgende arbeidsfordeling mellom Institutt/avdeling for .................................................og ........................... (arrangør) i forbindelse med ovennevnte eksamen:
Institutt/avdeling for .................................. har følgende oppgaver:
.....................................(arrangør) vil ta seg av følgende oppgaver:
Hvis instituttet/avdelingen har kommentarer eller innvendinger til denne arbeidsfordelingen, vil vi gjerne ha en rask tilbakemelding slik at vi kan unngå problemer med eksamensavviklingen.
Med vennlig hilsen
Kopi til: Faglig ansvarlig
Omfattende evalueringsskjema
Kurstittel: |
Prosjektnr: |
|
|
|
|
1 Hvordan fikk du kjennskap til kurset? |
|
|
Kurskatalog fra ................................ (arrangør) |
|
Internett |
|||||||
|
Annonse i fagtidsskrift |
|
Tips fra kolleger, venner osv. |
|||||||
Annonse i avis |
|
Informasjon fra arbeidsgiver |
||||||||
|
Kurskatalog fra Statens lærerkurs |
|
Oppslag på arbeidsplassen |
|||||||
Kommentarer: |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
På de neste spørsmålene benytter du en poengskala fra 1 til 5, der 1 er bunn og 5 er topp. |
||||||||||
|
||||||||||
2 Din mening om kursarrangør |
|
|||||||||
|
Hvor fornøyd er du med informasjonen du fikk før kurset? |
|||||||||
|
Hvor fornøyd er du med informasjonen du fikk i løpet av kurset? |
|||||||||
|
Hvor fornøyd er du med kursmateriellet? |
|||||||||
|
Hvor fornøyd er du med tilretteleggingen generelt? |
|||||||||
|
||||||||||
Kommentarer: |
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
3 Din vurdering av kurset sett ut fra følgende: |
||||||||||
|
Faglig fornying og utvikling |
|
Kursleder |
|||||||
|
Praktisk nytte i eget arbeid |
|
Pedagogisk tilrettelegging og arbeidsmåter |
|||||||
|
Utveksling av erfaringer sammen med |
|
|
|||||||
|
andre kursdeltakere under samlinger |
|
|
|||||||
|
||||||||||
Kommentarer: |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
4 Din vurdering av følgende kurselementer: (Spesifikt for hvert kurs) |
||||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
Kommentarer: |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
5 Din vurdering av kurssamlingen: |
||||||||||
|
Deltakernes framlegg og diskusjoner i plenum (eksempel på item). |
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
||||||||||
Kommentarer: |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
6 Kurset som helhet: |
|
|
||||||||
|
||||||||||
Hva var mest positivt? |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Hva var mest negativt? |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
Enkelt evalueringsskjema
Bortkastet kurs | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Svært nyttig kurs |
Begrunn svaret:
Begrunn svaret enten det er positivt eller negativt:
Etterutdanning, rettigheter og plikter
Offentlig ansvar, utdrag fra læreplan for skoleverket, stortingsmeldinger og universitets- og høgskoleloven
Ansvar for partene i arbeidslivet rettigheter og plikter i
forhold til avtaleverket:
Utdrag fra hovedavtalen i staten,
hovedavtalen for kommunal sektor, hovedavtalen for arbeidstakere i privat
sektor
1 a b |
Hovedavtalen i staten § 22 Kompetanseutvikling:
Det er viktig at mål og midler for personalutvikling inngår i virksomhetsplan og budsjett. Oppbygging, vedlikehold og utvikling av de tilsattes kompetanse er av avgjørende betydning for at virksomheten skal ha evne og mulighet til å løse sine oppgaver og møte de omstillingsbehov den står overfor på kort og lang sikt. De tilsatte på alle nivåer i virksomheten og på alle trinn av sitt yrkesliv må sikres muligheter til å mestre nye krav og framtidige behov gjennom kompetansegivende arbeidsoppgaver og andre utviklingstiltak. Det er viktig at statsansatte har kompetanse som er rettet inn mot å understøtte verdiskapningen, både i privat og offentlig sektor. Kompetansegivende oppgaver er også viktig for å gi de tilsatte mulighet til å kvalifisere seg til andre stillinger i virksomheten. Det bør skje en jevnlig utveksling av vurderinger om behov, tiltak og ønsker når det gjelder kompetanseutvikling mellom den enkelte tilsatte og nærmeste overordnede. Medarbeidersamtaler er en viktig måte å få dette til på. § 24 Kompetanseutvikling i virksomheten |
2 |
Hovedavtalen for kommunalt ansatte: § 15 opplæring og personalutvikling Denne avtalen bygger bl.a. på de prinsipper som er nedfelt i handlingsplanen for kompetanseoppbygging og personalutvikling.
§ 15-1 opplærings- og utviklingsplan I hver kommune skal det utarbeides en opplærings- og utviklingsplan. Planen skal inngå som en del av den samlede kommuneplan og ajourføres samtidig med den. § 15-4 Med oplærings- og utviklingstiltak menes:a) tiltak for at arbeidstakeren skal holde seg à jour innenfor nåværende stilling, og som er hjemlet i godkjent opplæringsplan. b) tiltak som ledd i den interne karriere- og utviklingsplanleggingen for å gjøre arbeidstakeren i stand til å gå over i annen stilling i kommunen, og som er hjemlet i godkjent opplæringsplan. c) opplæring som har betydning for arbeidstakerens personlige karriereutvikling, og som faller utenfor kommunenes opplærings- og utviklingsplan. |
3 |
Hovedavtalen for arbeidstakere i privat sektor: Partene understreker det verdifulle i at arbeidstakerne stimuleres til å øke sine kunnskaper og styrke sin kompetanse, og at bedriftene legger stor vekt på planmessig opplæring av sine ansatte, ved eksterne eller interne tilbud. § 16.2 Etter- og videreutdanning Etter- og videreutdanning er et særlig viktig virkemiddel i utviklingen av bedriftenes konkurranseevne. I alle ledd i verdikjeden er aktuell kompetanse en forutsetning for at bedriften skal kunne ta imot og nyttegjøre seg ny viten. Utviklingen av kompetanse gjennom etter- og videreutdanning må bygge på bedriftens nåværende og framtidige behov. Dette må ta utgangspunkt i de mål bedriften har for sin virksomhet. Med etterutdanning menes vedlikehold av kompetanse innenfor nåværende stilling, mens videreutdanning omfatter kvalifisering for nye og mer kvalifiserte oppgaver i bedriften. Både bedriften og den enkelte medarbeider har interesse for både etterutdanning og videreutdanning og må derfor ta ansvar for utvikling av slik kompetanse. § 16.3 Tiltak og virkemidler Den enkelte bedrift skal legge fram sine mål for framtidig utvikling som grunnlag for kartlegging av bedriftens behov for kompetanse. Det er bedriftens ansvar, i samarbeid med de ansatte, å foreta kartleggingen og initiere eventuelle tiltak. Kartleggingen oppdateres vanligvis en gang per år. Der hvor det er et gap mellom bedriftens nåværende kompetanse og framtidige behov, forutsettes dette dekket med aktuelle opplæringstiltak eller med andre virkemidler. Kostnadene til etter- og videreutdanning i samsvar med bedriftens behov er bedriftens ansvar. |
Tilbake til toppen av dokumentet