7 Vedlegg – bokmål

Standardmaler til prosjektmappe: praktiske gjøremål

Vedlegg 1 Huskeliste for prosjektmappe

Vedlegg 2 Arbeidsfordeling ved administrasjon av kurs som ikke gir formell kompetanse

Vedlegg 3 Arbeidsfordeling ved administrasjon av kurs som gir formell kompetanse

Vedlegg 4 Arbeidsfordeling og rutiner ved inngåelse av avtaler

Vedlegg 5 Avtale mellom faglig ansvarlig enhet og administrativ enhet

Vedlegg 6 Sjekkliste for faglig ansvarlig

Vedlegg 7 Føring av reiseutgifter

Vedlegg 8 Bestilling av hotell, møterom, måltider osv.

Vedlegg 9 Reiseregning fra kursdeltaker

Vedlegg 10 Arbeidsfordeling og rutiner ved eksamen

 

Standardmal for søknadsskjema

Vedlegg 11 Søknadsskjema

 

Brevmaler

Vedlegg 12 Bekreftelse på mottatt søknad

Vedlegg 13 Bekreftelse på plass

Vedlegg 14 Studiekontrakt

Vedlegg 15 Ventelistebrev

Vedlegg 16 Avslagsbrev

Vedlegg 17 Brev om semesteravgift og studiebevis

Vedlegg 18 Brev om oppmelding til eksamen

Vedlegg 19 Påminningsbrev

Vedlegg 20 Brev om eksamensavvikling

Vedlegg 21 Brev til faglig ansvarlig om arbeidsfordeling til eksamen

 

Mal for evalueringsskjema

Vedlegg 22 Omfattende evalueringsskjema

Vedlegg 23 Enkelt evalueringsskjema

 

Rettigheter og plikter

Vedlegg 24 Etterutdanning, rettigheter og plikter

 


Vedlegg 1

Huskeliste for prosjektmappe

Prosjektnr. og -navn:

 

Prosjektansvarlig:

 

Tlf.

Prosjektmedarbeider:

 

Tlf.

Faglig ansvarlig:

 

Tlf. Faks:

Kursdato:

 

Kurslokale:

 

 

Arbeidsoppgaver

Dato

Sign.

Markedsføring

 

 

Arbeidsavtaler

 

 

Utarbeidet budsjett og arkivert det i kurspermen

 

 

Ført oversikt over kursdeltakernes flybilletter og reiseregninger (vedlegg 4)

 

 

Sjekket at kursinntektene har kommer inn

 

 

Kontrollert at alle regninger har kommet inn

 

 

Sørget for at alle utgifter er ført i regnskapet

 

 

Kontrollert regnskapet mot budsjettet

 

 

Hatt møte med faglig ansvarlig

 

 

Laget mappe til faglig ansvarlig

 

 

Mottatt sjekkliste og kursprogram fra faglig ansvarlig

 

 

Sendt bekreftelsesbrev på at vi har mottatt søknadene

 

 

Opprettet kurset i database

 

 

Registrert søknadene i database

 

 

Prioritert hvem som får gå på kurset

 

 

Skrevet ut giro

 

 

Sendt bestilling på hotell og reiser samt fått bekreftelse fra reisebyrået

 

 

Sendt ut bekreftelsesbrev med giro og studiekontrakt

 

 

Sendt ut ventelistebrev og avslagsbrev

 

 

Registrert innbetalingene i database

 

 

Bestilt kurslokale og rom

 

 

Bestilt mat

 

 

Laget deltakermapper

 

 

Mottatt frammøteliste fra faglig ansvarlig

 

 

Skrevet kursbevis

 

 

Sendt ut kursbevis

 

 

Sjekket at alle har betalt kursavgift

 

 

Purret på ikke betalt kursavgift

 

 

 


Vedlegg 2

Arbeidsfordeling ved administrasjon av kurs som ikke gir formell kompetanse

 

Kursnavn og prosjektnummer:

Oppgave

Ansvarlig

Markedsføring

 

Arbeidsavtaler

 

Opprette prosjektmappe

 

Prosjektmappa skal oppbevares hos

 

Utarbeide budsjett og arkivere det i kurspermen

 

Føre oversikt over kursdeltakernes flybilletter og reiseregninger

 

Sjekke at kursinntektene kommer inn

 

Kontrollere at alle regninger kommer inn

 

Sørge for at alle utgifter blir ført i regnskapet

 

Kontrollere regnskapet mot budsjettet

 

Møte med faglig ansvarlig

 

Lage mappe til faglig ansvarlig

 

Motta sjekkliste og kursprogram fra faglig ansvarlig

 

Sende bekreftelsesbrev på at vi har mottatt søknadene

 

Opprette kurset i database

 

Legge søknadene inn i en database

 

Prioritere hvem som får gå på kurset

 

Skrive ut giro

 

Sende ut skjema for å få skriftlig bekreftelse på deltaking på kurset

 

Sende bestilling til reisebyrå

 

Sende ut bekreftelsesbrev med giro og kursprogram

 

Sende ut ventelistebrev og avslagsbrev

 

Registrere innbetalingene i en database

 

Bestille mat

 

Bestille rom

 

Lage deltakermapper

 

Sende deltakermapper og frammøteliste til faglig ansvarlig

 

Motta frammøteliste fra faglig ansvarlig

 

Skrive kursbevis

 

Sende ut kursbevis

 

Sjekke at alle har betalt kursavgift

 

Purring på ikke betalt kursavgift

 

 


Vedlegg 3

Arbeidsfordeling ved administrasjon av kurs som gir formell kompetanse

 

Kursnavn og prosjektnummer:

Oppgave

Ansvarlig

Sende brev til institutt/avdeling angående faglig ansvar

 

Markedsføring

 

Arbeidsavtaler

 

Opprette kursperm

 

Kurspermen skal oppbevares hos

 

Utarbeide budsjett og arkivere det i kurspermen

 

Føre oversikt over kursdeltakernes flybilletter og reiseregninger

 

Sjekke at kursinntektene kommer inn

 

Kontrollere at alle regninger kommer inn

 

Sørge for at alle utgifter blir ført i regnskapet

 

Kontrollere regnskapet mot budsjettet

 

Møte med faglig ansvarlig

 

Lage mappe til faglig ansvarlig

 

Motta sjekkliste og kursprogram fra faglig ansvarlig

 

Sende frammøteliste og deltakermapper til faglig ansvarlig

 

Sende brev til søkerne om at vi har mottatt søknaden

 

Skrive og sende ut studiekontrakt

 

Sjekke at søknadene er riktig utfyllt, at dokumentasjon på generell studiekompetanse er vedlagt, og at studiekontrakt er i orden

 

Opprette kurset i en database

 

Registrere søknadene i databasen

 

Prioritere hvem som får gå åå kurset, venteliste og avslag

 

Skrive ut giro

 

Sende søknadene og databaseliste til studieadministrasjon for behandling av generell studiekompetanse

 

Skrive og sende brev vedlagt giro og program for kurset

 

Sende ut ventelistebrev og avslagsbrev

 

Registrere innbetalingene i databasen

 

Skrive og sende ut brev med registerkort og giro for semesteravgift

og sende ut brev angående generell studiekompetanse

 

Registrere om de har generell studiekompetanse eller ikke

 

Reservere rom

 

Bestille undervisningsrom og datalab

 

Studentenes brukerstatus på datalab

 

Nøkkelkort/nøkler og passord til studentene under samlingen

 

Bestille mat

 

Reservere plass på utested for fellesmiddag

 

Lage deltakermapper

 

Purre på ikke betalt kursavgift

 

Søke studieadministrasjonen om å få avvikle lokal eksamen

 

Skriftlig kontakt med lokal eksamensarrangør

 

Første eksamensbrev til studentene

 

Sjekke eksamensoppmeldingene og eventuelt sende ut purrebrev

 

Sende eksamensoppmeldingene til studieadministrasjon

 

Skrive brev til institutt/avdeling angående eksamen

 

Sjekke med studieadministrasjon angående eksamen

 

Andre eksamensbrev til studentene

 

Sende karakterutskrift, "strykbrev" og eventuelt kursbevis

 

Skrive kursbevis

 

Arkivere sensurlista

 

Behandle eventuelle klager/redegjørelser for karakteren

 

Sørge for at det blir arrangert eksamen i 2. semester rett etter at det har vært arrangert "avslutningseksamen" for kurset (hvis det er behov for det)

 

 


Vedlegg 4

Arbeidsfordeling og rutiner ved inngåelse av avtaler

 

Arbeidsoperasjon

Ansv.

Frist

1

Antall eksemplarer osv.:

Avtaler med eksterne firma, organisasjoner og institusjoner, og likeledes avtaler med institutter og sentre ved .........., skal utformes i to likelydende eksemplarer. Dersom avtalen er skrevet på flere ark, skal disse nummereres i formen "side x av y" (der "y" angir totalt antall sider).

2

Fordeling av kopier:

Avtalepartner beholder den ene originalen, og .......... den andre. .......... tar ... kopier og sender så originalen til hovedarkivet ved ........……………

De tre kopiene fordeles slik:

  • En kopi til
  • En kopi til
  • En kopi til

3

Avtalens innhold:

 

a)

b)

 

Avtalen skal minst inneholde følgende:

En innledning om samarbeidets formål og omfang.

En klar definisjon av partenes ansvarsområder og oppgavefordeling, både i forhold til den annen part og i forhold til tredjemann.

c)

Eventuelle begrensninger i dette ansvaret, som f.eks. en force majeure-klausul eller en avtale om en bestemt minste oppslutning før et tiltak settes i verk.

d)

En framdriftsplan (eventuelt med regler om hva som skal skje dersom den ikke blir overholdt). Framdriftsplanen bør angi alle milepæler som er viktige for den totale framdriften.

e)

Klare bestemmelser om økonomiske forhold, som f.eks. kostnads- og/eller inntektsdeling eller betaling for tjenester.

4

Signering av avtalen:

Avtalen skal fra begge parters side undertegnes av daglig leder eller en annen person som har den nødvendige full-makt. Når avtalen undertegnes, skal underskriverne sam-tidig egenhendig påføre sine initialer på hvert enkelt ark.

5

Avtaler med enkelt- personer:

Ovennevnte rutiner anvendes så langt de passer også når ...…….. inngår avtale med en enkeltperson (f.eks. en foredragsholder). I tillegg til de ovennevnte punktene gjelder følgende:

a)

Dersom det avtales at avtalepartner skal motta honorar for bestemte tjenester, og vedkommende ikke er selvstendig næringsdrivende (registrert firma), skal det framgå av avtalen at skattetrekk skal foretas ifølge vedkommendes skatteseddel.

b)

Avtalen skal, dersom det er aktuelt, inneholde bestemmelser om rettigheter til eventuelle åndsverk.

 


Vedlegg 5

Avtale mellom faglig ansvarlig enhet og administrativ enhet

 

Samarbeid om kurset .......................... på oppdrag fra mellom ........................ (fagmiljø) og........................... (administrativ enhet)

Ansvars-, arbeids- og inntektsfordeling mellom avdeling for .......................................... (faglig enhet) og.................................................. (administrativ enhet) fordeler seg på følgende måte:

Avdeling for.................................... forplikter seg til

Avdelingen får for dette overført........................... kr. I tillegg overføres ........................................kr til dekning av administrasjonsutgifter og indirekte kostnader forbundet med kurset. Overføring skjer i forbindelse med oppdragsgivers innbetalingsrater. Avdelingen foretar i tillegg intern sensur etter høgskolens satser. Dette arbeidet blir lønnet særskilt fra studieseksjonen v/kurskontoret.

.....................................................................(administrativ enhet) forplikter seg til

 

______________________ (sted og dato)  _______________________(sted og dato)

____________________________fagmiljø)    _______________________________(administrativ enhet)

 


Vedlegg 6

Sjekkliste for faglig ansvarlig

Fylles ut og returneres innen en uke til ............................. (administrativ enhet)

 

Kursnavn: Dato:

  • Følgende rom er bestilt:
  • Det er ikke bestilt kursrom (dersom det er spesifikke ønsker om sted og rom, så oppgi dette.)

Hva slags utstyr trengs i kurslokalet? (f.eks. overhead, flippover, video)

 

 

Vi bestiller mat, oppgi tidspunkt for

  • kaffepauser:
  • lunsj:
  • eventuelt andre måltider:
  • Jeg har lagt ved endelig kursprogram
  • Jeg har lagt ved foreløpig kursprogram

 

Innkjøp/innhenting av bøker/artikler

Oppgi forfatter, tittel, evt. tidsskrift, bind/utg.år, ISBN, antall eksemplarer, antall sider

 

 

 

 

Kopiering, oppgi antall:

Skal det lages et kompendium til kursdeltakerne?

  • Ja
  • Nei

Er det innhentet tillatelse til kopiering av opphavsrettslig beskyttet verk?

(Hvis ikke, ordner vi dette?)

  • Ja
  • Nei

 

Er det noe deltakerne bør anskaffe eller forberede seg på forut for kurset?

(Dette opplyser vi om i brev til deltakerne)

 

  • Kursbevisene kan underskrives ved SEU på vegne av meg
  • Jeg ønsker å underskrive kursbevisene selv

 

 

 

Hvis du ønsker at vi skal bestille flybilletter og/eller hotell til deg og eventuelt andre foredragsholdere, vennligst fyll ut bestillingsrubrikken nedenfor:

 

Navn

Sted (fra/til)

Dato

Klokkeslett

Flybillett tur

 

 

 

 

 

 

 

 

Flybillett retur

 

 

 

 

 

 

 

 

Flytaxi tur

 

 

 

 

 

 

 

 

Flytaxi retur

 

 

 

 

 

 

 

 

Skal det bestilles hotellrom?

  • Ja
  • Nei

 

Diverse

 

(Blant annet navn og adresse på andre involverte fagfolk)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_______________ Sted og dato  ________________Underskrift

 

 


Vedlegg 7

Føring av reiseutgifter

Kursnavn og prosjektnummer: ......................................................

Dato for samling: .....................

Mottatt faktura fra reisebyrå

Reisebyrå

Navn

Beløp

Dato attestert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mottatt reiseregning fra deltaker

 

Navn

Beløp

Dato attestert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vedlegg 8

Bestilling av hotell, møterom, måltider osv.

Kursnavn: _________________________________

Vi ønsker å reservere/bestille følgende:

Hotell

Antall rom: ______Enkle:_________ Doble:____________

Med frokost: ______________uten frokost:____________

Prisklasse: ______________________________________

Dato fra__________________ til____________________

Totalt antall døgn:_________________________________

Kursdeltakernes siste frist for å bestille rom: _____________

 

Møtelokaler

Konferansesal til antall personer: ______________________

Møterom til antall personer: __________________________

Antall grupperom: _________________________________

Utstyr i møtelokalene: ______________________________

_______________________________________________

_______________________________________________

_______________________________________________

 

Måltider

Lunsj: ___________________________________________

Middag: _________________________________________

Kaffe: ___________________________________________

Diverse: _________________________________________

_______________________________________________

Bestilling av billetter/diverse

_______________________________________________

_______________________________________________

_______________________________________________

_______________________________________________

_______________________________________________

_______________________________________________

 

_____________ Dato  ________________Underskrift

 

Bekreftelse fra

______________________________________________

______________________________________________

Hotell

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

Møtelokaler

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

Måltider

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

Bestilling av billetter/diverse

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

 

 

____________ Dato  ________________Underskrift

 


Vedlegg 9

Reiseregning fra kursdeltaker

Navn:

Fødselsnummer (11 siffer)*:............................. Kontonr.:

Privatadresse: .......................................................................... Postnr./-sted:

Tilsatt ved ................................................... skole ................................................kommune

Deltaker ved: "..................................................."

Kurssted: ..................................................................................Tidspunkt:

Billetter: Kun godkjente utgifter blir refundert og skal føres opp – se baksiden av skjemaet. Ved flyreise skal flybillettstammen vedlegges. Utgifter under kr 75,– refunderes ikke.

Reisespesifikasjon:

 

 

 

 

Fra

Til

 

 

 

Dato

Kl.

Sted

Sted

Kl.

Skyssmiddel

Beløp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sum

 

 

____________________ Sted og dato  _____________________________Underskrift kursdeltaker

Reiseregningen er i samsvar med gitte retningslinjer.

 

____________________Sted og dato   _______________________________Kursleder

 

Reiseregningen sendes til:

 

 

*) Reisestipend er lønnsoppgavepliktig, jf. ligningsloven § 6.2. Følgelig er det arbeidsgivers plikt å oppgi personnummer til skattemyndighetene ved utbetaling av honorar.

 


Vedlegg 10

Skjema for eksamensrutiner

 

Arbeids-operasjon

 

Ansv.

Frist

1

Beramming:

Tid for eksamen fastsettes. (Eksamensdato er heretter kalt "Dag 1".)

 

Dag 1 ÷ 90

2

Melding til eksamen:

sørger for utsending til studentene av "Skjema for melding til eksamen." Meldeskjemaene skal returneres til , som sender dem samlet til ..........................

 

Dag 1 ÷ 60

Oversikt over eksamensdato og eksamensansvarlige ved studiestedene vedlegges.

Dag 1 ÷ 45

3

Utsending fra student- kontoret:

sender "Innføringsark til eksamen" til eksamens-institusjonene.

 

Dag 1 ÷ 30

sender "Inspekssjonshonorarskjema" til eksamens-institusjonene.

Dag 1 ÷ 30

 

 

sender lister over eksamenskandidater til

Dag 1 ÷ 30

 

 

sender eksamensprotokoll til

Dag 1 ÷ 30

4

Utsending til studentene:

Når lister over eksamenskandidater er mottatt og kandidatene dermed er godkjent av ....................., sender .................. ut informasjon om eksamenssted, nøyaktig tidspunkt osv. til alle kandidatene.

 

Dag 1 ÷ 15

5

Utsending til eksamens- institusjon:

sender brev til faglærerne/administrasjonen ved eksamensinstitusjonene. I brevet informeres det om hvilke regler som gjelder for den lokale eksamensavvikling.

 

Dag 1 ÷ 15

sender eksamensoppgaver til eksamens-institusjonene.

Dag 1 ÷ 15

sender eksamenskandidatlister til eksamens-institusjonene.

Dag 1 ÷ 15

sender eksamensprotokoll til eksamensinstitusjonene.

Dag 1 ÷ 15

6

Retur fra eksamens-institusjon:

Eksamensinstitusjonene sender eksamensprotokollene i retur til
påført karakterer.

 

Dag 1 + 15

Eksamensinstitusjonene sender inspeksjonshonorarskjemaene i retur til

Dag 1 + 15

7

Kontroll:

kontrollerer at eksamensprotokollene er påført karakterer og oversender dem til

 

Dag 1 + 30

kontrollerer at inspeksjonshonorarskjemaene er riktig utfylt med bl.a. fødselsnummer og timeantall, og at kopi av skattekort er vedlagt. ............... attesterer skjemaene og sender dem videre til ............... for anvisning.

Dag 1 + 30

8

Karakter- utskrift:

lager karakterutskrifter og sender dem til

sender karakterutskriftene til studentene.

 

Dag 1 + 45

Dag 1 + 60

9

Arkivering:

sørger for arkivering av besvarelsene og kandidatlistene. Kandidatlistene legges i én perm for hvert fakultet. Eksamensprotokollene legges også i én perm for hvert fakultet.

 

Dag 1 + 45

 


Vedlegg 11

Søknadsskjema

Søknaden sendes til:

Se baksida for informasjon om: Opptakskrav til kompetansegivende kurs
Studieturer

Fyll ut ett søknadsskjema for hvert kurs. Kopier dette skjemaet hvis du ønsker å søke på mer enn ett kurs.

 

Kursnavn: _________________________________________________
Navn: ____________________________________________________
Adresse:__________________________________________________
Postnr.:______ Poststed:____________________________________
Telefonnr. på jobb:__________________________________________
Telefonnr. hjemme:__________________________________________
E-post:___________________________________________________
Fødselsnr. (11 siffer):________________________________________

 

For alle kurs og studieturer:

Kryss av hvor du jobber: Barneskole___ ungdomsskole___ videregående skole___ annet___

Navn på skolen:_____________________________________________________

Undervisningsfag:_____________________________________________________

Utdanning:__________________________________________________________

Har du søkt på dette kurset tidligere og ikke fått plass? Ja, jeg søkte i ______________

For kompetansegivende kurs (kryss av):

_______

Jeg ønsker ikke å avlegge eksamen og har derfor ikke lagt ved vitnemål/attester.

_______

Jeg er immatrikulert ved /opptatt ved og har derfor ikke lagt ved dokumentasjon på generell studiekompetanse. Mitt studentnummer er:

_______

Jeg har vedlagt attesterte kopier av vitnemål/attester som viser at jeg har generell studiekompetanse.

.

Noen studenter vil gjerne samarbeide med andre som også tar dette kurset, og ønsker å få oppgitt navn og adresse til andre studenter
_______

Kryss av her hvis det er greit for deg at vi oppgir navnet ditt, adresse og tlf.nr. til andre studenter som går på dette kurset

 

________________ Sted og dato _________________________Underskrift

Kurs som gir formell kompetanse – opptak til studiet

Opptakskrav

Det er ingen formelle krav for å bli tatt opp til studiet, men for å melde seg til eksamen kreves det dokumentertgenerell studiekompetanse. All dokumentasjon i forbindelse med generell studiekompetanse må sendes inn sammen med søknaden. Søknad og dokumentasjon må sendes i posten eller leveres direkte. Det er ikke mulig å benytte telefaks eller elektronisk post.

Generell studiekompetanse

Generell studiekompetanse oppnår du ved å bestå enten examen artium, økonomisk gymnas, 3-årig videregående skole på allmennfaglig studieretning eller handel og kontor. 3-årig videregående opplæring etter Reform 94 godkjennes når krav til fag er oppfylt i henhold til gjeldende forskrift. Andre 3-årige utdanningsløp i videregående skole godkjennes når de samme fagkravene er dekket innenfor eller i tillegg til utdanningen. Disse fagene er: norsk (14), engelsk (5), matematikk (5), naturfag (5), samfunnslære (2) og nyere historie (4). Fagene må være avlagt i allmennfaglig studieretning eller i studieretning for allmenne, økonomiske eller administrative fag med karakteren 2 eller bedre. Timetall per uke i parentes.

Andre utdanninger, som f.eks. fag-/svennebrev, kan også, sammen med de seks angitte fagene, godkjennes som generell studiekompetanse. Dette gjelder også for alder (minst 23 år) kombinert med 5 års praksis. Internasjonal Baccalaureate og enkelte nordiske utdanninger kan også gi generell studiekompetanse. I tillegg kan generell studiekompetanse godkjennes dersom en har avlagt eksamen på høgskole eller universitet i studium av minst 2 års lengde eller to 1-årige studium. Slik godkjenning kan gis etter individuell vurdering. Utenlandsk utdanning kan også dekke kravene til generell studiekompetanse etter nærmere retningslinjer.

Dokumentasjon

Som dokumentasjon på generell studiekompetanse må du legge ved attesterte kopier av vitnemål fra din utdanning (se over) og eventuelt immatrikuleringsbevis fra norsk universitet eller vitenskapelig høgskole. Dersom du ønsker å søke om vurdering av din studiekompetanse, ber vi deg legge ved attesterte kopier av alle dine vitnemål for utdanning og attester for praksis og yrkeserfaring. Dersom du har skiftet navn og noen eller alle dine vitnemål og attester viser annet navn enn det du har i dag, må dokumentasjon på navneendringen vedlegges (f.eks. navnebevilgning, vigselattest o.l.).

Kopiene må være attestert

Alle vedlegg til søknaden din må være attestert. Med attestering menes stempel og underskrift fra offentlig kontor som bekrefter kopiens riktighet. Stempelet må vise hvilket offentlig kontor vedkommende som bekrefter riktigheten, arbeider ved. Kopier av vitnemål tas av originalvitnemålet og ikke av tidligere attesterte kopier. Stempel og underskrift må være originale, og du kan da ikke sende inn kopier av et attestert vitnemål. Av den grunn kan heller ikke telefaks eller elektronisk post benyttes. Dersom papirene dine ikke er riktig attestert, risikerer du at søknaden din ikke blir behandlet.

Studieturer

Hvis du får plass på en av våre studieturer, kreves det full deltakelse fra begynnelse til slutt, inkludert forkurs, oppfølgingskurs og alle fellestiltak. Ekstra utgifter som påløper ved f.eks. avbrutt studietur, eller andre forhold som skyldes egen uaktsom atferd, vil bli belastet deltaker. Deltakerne er selv ansvarlig for å tegne reiseforsikring.

 


Vedlegg 12

 

Til søker på kurs

 

Vedr. søknad på "kursnavn"

Vi bekrefter med dette at vi har mottatt din søknad på ovennevnte kurs. Du vil høre nærmere fra oss etter søknadsfristens utløp.

 

Med vennlig hilsen

 


Vedlegg 13

Til søker

 

"Kursnavn"

Vi har gleden av å meddele at du er tildelt plass på ovennevnte kurs i tiden

Vi ber om at du innen........... bekrefter at du tar plassen. Det gjør du ved å betale inn kursavgiften på kr ……..,– på post-/bankgirokonto nr. Vennligst benytt vedlagte innbetalingsblankett. Dette vil bli betraktet som en bindende påmelding, det vil si at vi normalt ikke refunderer noe av kursavgiften.

Kurset arrangeres av ........................., i samarbeid med

Kurset starter ukedag .........................., kl. .................... Registrering og utdeling av kursmapper foregår fra
kl................................. Sted for kurset er .................................... (Se vedlagte kartskisse).

Vi har reservert en del rom på ..................................................(overnattingssted m/adresse) Prisen for et enkeltrom per døgn er kr .......,– inkludert frokost. Hvis du ønsker hotellrom, må du kontakte ............................... (navn på reisebyrå), telefaks: .............., telefon: ........... Du må oppgi at du skal delta på kurset ............................................................................................. (kursnavn). Dette må du gjøre innen ukedag ....................................

Du kan også bestille reisen din hos (navn på reisebyrå). De kan ha mulighet til å gi deg en del rabatt på f.eks. flybillett. Adresse, telefaks og telefonnr., se avsnittet over. Hvis du skal bestille billetter der, må du oppgi at du skal gå på kurset (kursnavn).

Studiekontrakt (ved "lukkede kurs")

Vedlagt oversendes studiekontrakt i to eksemplarer. Du må lese den nøye, skrive under på den og returnere det ene eksemplaret til oss innen ................. Vi gjør oppmerksom på at du kan miste plassen på kurset hvis du ikke returnerer studiekontrakten innen den oppgitte datoen.

Studiemateriell og pensumlitteratur

Studiemateriell blir sendt ut når kursavgiften er betalt. Studiemateriellet består av ........................ . Pensumlitteraturen må du bestille selv. Du finner bokliste og bokbestillingsliste i .............................................., som du har mottatt tidligere.

Studiehåndboka

I studiehåndboka finner du reglementer, forskrifter og mye annen nyttig informasjon, som orientering om hva et vekttall er, hvor du finner studieveilederne, osv. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet forutsetter at du som student selv sørger for å være informert om alle forhold som står omtalt i siste utgave av studiehåndboka.

Hjertelig velkommen til kurset!

 

Med vennlig hilsen

 


Vedlegg 14

Studiekontrakt

"Kursnavn"

Kostnader

Kursavgift kr ..................

Pensumlitteratur kommer i tillegg, se ...............................

For kursavgiften får du følgende studiepakke:

(f.eks. studieturer, reise, opphold, materiell osv.)

 

 

Forutsetninger for deltakelse på studieturen

 

______ __________________________
Dato Avsender

_________ Jeg bekrefter at jeg tar imot plassen på kurset, og at jeg har lest denne studiekontrakten og aksepterer innholdet av den.

_________ Jeg sier ifra meg plassen på dette kurset.

 

_________________ ______________________ ______________________
Sted og dato Navn m/blokkbokstaver Underskrift

 


Vedlegg 15

 

Til søker

 

Vedr. "kursnavn"

 

Det meldte seg .......... søkere til de plassene vi har til rådighet.

Du står foreløpig som nummer................ på ventelista.

De som har fått tildelt plass på kurset, har fått frist til................... på å bekrefte om de tar plassen. Det vil da eventuelt bli gitt plass til søkere som står på ventelista, og du vil i tilfelle få beskjed så snart som mulig.

 

Med vennlig hilsen

 


Vedlegg 16

 

Til søker

 

"Kursnavn"

Det meldte seg søkere .................... til de plassene vi har til rådighet.

Du kom dessverre ikke med denne gangen. Vi takker for din interesse og imøteser gjerne en søknad fra deg ved en senere anledning.

 

Med vennlig hilsen

 


Vedlegg 17

Semesteravgift og studiebevis

 

Det er slik at du må betale semesteravgift for hvert semester kurset strekker seg over. Vedlagt oversendes registerkort og giro for innbetaling av semesteravgift. Du må gjøre følgende
innen :..........................

Du må fylle ut registerkortet selv om du har registrert deg ved et annet universitet, men du fyller bare ut ett registerkort for (lærestedet) per semester.

Bevis på at du er student

....................................... utsteder ikke studiekort med bilde til "fjernundervisningsstudenter", men hvis du ønsker et bevis på at du er student, f.eks. for å få moderasjon på NSB o.l., gjelder følgende tre ting til sammen som studiekort:

 

Med vennlig hilsen

 


Vedlegg 18

 

Til deltaker

 

"Kursnavn" – eksamen

Det blir eksamen i ..................................... på følgende dato(er): ........................................... kl. 09.00 –............................

Oppmelding til eksamen

Fristen for å melde seg opp til eksamen er: ................. Du må gjøre følgende for å melde deg opp til eksamen:

Eksamensmelding, registerkort og kopi av kvitteringen for betalt semesteravgift sendes
til .................................,

ved.............................. innen .............................. .

I god tid før eksamen vil du få tilsendt en bekreftelse på tid og sted for eksamen, en kvittering for at du er oppmeldt til eksamen, og en del av registerkortet (semesterkort), som er kvittert for at du har betalt semesteravgift. På semesterkortet står studentnummeret ditt. Studentnummeret er din anonyme identifikasjon til eksamen og ved sensur.

Utsatt prøve

For dem som har sykdomsforfall til eksamen legitimert med legeattest, blir det arrangert utsatt prøve ved den ....................... . Vedlagt finner du reglene for adgang til å gå opp til utsatt prøve.

Spesielle behov til eksamen

Hvis du har behov for spesielt tilrettelagt eksamen, ring eksamenskontoret innen .

Informasjon om eksamen

Eksamensform:

Eksamenslengde:

Språk:

Faglige krav:

Karakterskala:

Hjelpemidler til hele eller deler av eksamen:

Hvor mange ganger kan du gå opp til eksamen på dette kurset?

Du har rett til å gå opp til eksamen en gang, det vil si den ordinære eksamen den , eller for dem som har fått godkjent å gå opp til utsatt prøve. Hvis du ikke ønsker å gå opp til eksamen da, hvis du stryker til eksamen, eller hvis du ønsker å forbedre karakteren din, kan du melde deg opp som privatist ved ............................. .

Oppmelding til eksamen som privatist

Hvis du senere ønsker å melde deg opp som privatist, skal du ta kontakt med ............................ . Du vil få de nødvendige skjemaer og bli orientert om de fristene som gjelder. For tiden gjelder bl.a. dette:

Tregangersregelen

Du kan ikke gå opp til eksamen mer enn tre ganger i samme emne. Hvis du har meldt deg opp til eksamen og likevel ikke skal ta eksamen, må du melde fra skriftlig at du trekker deg fra eksamen innen i vårsemesteret og innen i høstsemesteret. Hvis ikke, blir dette regnet som et forsøk.

 

Med vennlig hilsen

Vedlegg: Eksamensmeldingsskjema
Registerkort
Giro for innbetaling av semesteravgift
(Regler for å gå opp til utsatt prøve)

 


Vedlegg 19

 

Til deltaker 

"Kursnavn" – oppmelding til eksamen

Vi har mottatt din oppmelding til eksamen i ........................... .Du har glemt å sende oss følgende:

________ Skjemaet "Eksamensmelding"
________ Fylle ut, skrive under på og sende inn registerkortet
________ Kopi av kvittering for betalt semesteravgift

Dette brevet returneres sammen med ovennevnte til .....................................................
ved .................................... innen ..............................

 

Med vennlig hilsen

 


Vedlegg 20

Til deltaker

 

"Kursnavn" – eksamen

Det blir eksamen i .............................. på følgende dato(er): .................................... kl. 09.00 – .........................

Adresse til eksamenslokalet er: ........................................................... .Du må møte opp senest kl. 08.45.

Legitimasjon med bilde, vedlagte semesterkort med ditt studentnummer på og vedlagte kvittering for at du er oppmeldt til eksamen, må tas med til eksamenslokalet. Se vedlagte instruks for eksamenskandidater.

Hjelpemidler tillatt under eksamen:

Hvis det ikke er tillatt med hjelpemidler, skriv: "Ingen hjelpemidler er tillatt til eksamen."

Utsatt prøve

Vi minner om at det er bare de som kan legitimere sykdom med legeattest, som kan få anledning til å gå opp til utsatt prøve den . (Hvis du har gyldig forfallsgrunn og ønsker å gå opp til utsatt prøve, må du sende skriftlig søknad til , poststemplet senest

Sensur

Sensurdato er .............................. . Samme dag vil vi sende deg karakterutskrift. Vi må be om at ingen ringer til for å spørre om resultatene. Men fra og med sensurdatoen kan du ringe en egen sensurtelefon: …………. Følg de anvisningene som blir gitt. Du blir bedt om å identifisere deg med studentnummer og fødselsdato.

Med vennlig hilsen

 

 

Vedlegg: Instruks for eksamenskandidater
Semesterkort (hvis du ikke har mottatt semesterkort for dette semesteret tidligere)
Kvittering for at du er oppmeldt til eksamen (kopi av eksamensmeldingsskjemaet)

 


Vedlegg 21

 

Til .............................................(faglig ansvarlig enhet)

 

 

 

Eksamen i "kursnavn": "dato for eksamen"

Vedlagt oversendes en liste over alle eksamenskandidatene. Vi foreslår følgende arbeidsfordeling mellom Institutt/avdeling for .................................................og ........................... (arrangør) i forbindelse med ovennevnte eksamen:

Institutt/avdeling for .................................. har følgende oppgaver:

.....................................(arrangør) vil ta seg av følgende oppgaver:

Hvis instituttet/avdelingen har kommentarer eller innvendinger til denne arbeidsfordelingen, vil vi gjerne ha en rask tilbakemelding slik at vi kan unngå problemer med eksamensavviklingen.

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

Kopi til: Faglig ansvarlig

 

 

Vedlegg 22

Omfattende evalueringsskjema

Kurstittel:

Prosjektnr:

 

 

1 Hvordan fikk du kjennskap til kurset?

 

 

 

Kurskatalog fra ................................ (arrangør)

 

Internett

 

Annonse i fagtidsskrift

 

Tips fra kolleger, venner osv.

Annonse i avis

 

Informasjon fra arbeidsgiver

 

Kurskatalog fra Statens lærerkurs

 

Oppslag på arbeidsplassen

Kommentarer:

 

 

 

På de neste spørsmålene benytter du en poengskala fra 1 til 5, der 1 er bunn og 5 er topp.

 

2 Din mening om kursarrangør

 

 

Hvor fornøyd er du med informasjonen du fikk før kurset?

 

Hvor fornøyd er du med informasjonen du fikk i løpet av kurset?

 

Hvor fornøyd er du med kursmateriellet?

 

Hvor fornøyd er du med tilretteleggingen generelt?

 

Kommentarer:

 

 

 

 

 

 

 

3 Din vurdering av kurset sett ut fra følgende:

 

Faglig fornying og utvikling

 

Kursleder

 

Praktisk nytte i eget arbeid

 

Pedagogisk tilrettelegging og arbeidsmåter

 

Utveksling av erfaringer sammen med

 

 

 

andre kursdeltakere under samlinger

 

 

 

Kommentarer:

 

 

 

4 Din vurdering av følgende kurselementer: (Spesifikt for hvert kurs)

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer:

 

 

5 Din vurdering av kurssamlingen:

 

Deltakernes framlegg og diskusjoner i plenum (eksempel på item).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer:

 

 

 

6 Kurset som helhet:

 

 

 

 

Hva var mest positivt?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva var mest negativt?

 

 

 

 


Vedlegg 23

Enkelt evalueringsskjema

  1. Hva har vært bra med kurset?

 

 

  1. Hva har vært mindre bra/dårlig med kurset?

 

 

  1. Kryss av på en skala fra 1 til 6 der du gir din vurdering av det utbyttet du har hatt av kurset:
Bortkastet kurs 1 2 3 4 5 6 Svært nyttig kurs

Begrunn svaret:

 

 

  1. Hvilke forventninger har du hatt til kurset?

 

 

  1. Ble forventningene innfridd? _______Ja _________Nei

Begrunn svaret enten det er positivt eller negativt:

 

 

  1. Ordet er fritt! Gi ris eller ros, kom med innspill eller gi forslag til hvordan kurset kan forbedres:

 


Vedlegg 24

 

Etterutdanning, rettigheter og plikter

Offentlig ansvar, utdrag fra læreplan for skoleverket, stortingsmeldinger og universitets- og høgskoleloven

  1. Læreplan for grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring – generell del:
    Grunnutdanning vil ikke lenger strekke til for livslang yrkesutøvelse. Omstilling og dermed kunnskapsfornyelse vil være det stabile livsinnslag. Den kunnskapen de voksne har fått i grunnutdanningen, må derfor både vedlikeholdes og fornyes. Utdanningsverket må være åpent, slik at det blir mulig å vende tilbake til opplæring gjennom hele livet og fra alle yrker, uten store formelle hinder.
  2. St.meld. nr. 43 1988/89, "Mer kunnskap til flere":
    Alle offentlige høyere utdanningsinstitusjoner har et ansvar for å gi et tilbud om etterutdanning. Dette følger bl.a. av lov om voksenopplæring, som gir etterutdanning i høyere utdanning som statens ansvar, jf. § 2, 3 og 15.
  3. St.meld. nr. 40 1990/91, "Fra visjon til virke" om høyere utdanning:
    De krav til omstilling som moderne arbeidsliv stiller til arbeidsstyrken, gjør det tvingende nødvendig å øke innsatsen innen etter- og videreutdanning for å sikre at arbeidsstyrken opprettholder og utvikler sin kompetanse.
  4. Universitets- og høgskoleloven: Kap. 1, § 2 pkt. 5
    Institusjonene har ansvar for å gi eller organisere tilbud om etterutdanning på sine fagområder.

 

Ansvar for partene i arbeidslivet – rettigheter og plikter i forhold til avtaleverket:
Utdrag fra hovedavtalen i staten, hovedavtalen for kommunal sektor, hovedavtalen for arbeidstakere i privat sektor

1

a





b



Hovedavtalen i staten § 22 Kompetanseutvikling:

Det er viktig at mål og midler for personalutvikling inngår i virksomhetsplan og budsjett. Oppbygging, vedlikehold og utvikling av de tilsattes kompetanse er av avgjørende betydning for at virksomheten skal ha evne og mulighet til å løse sine oppgaver og møte de omstillingsbehov den står overfor på kort og lang sikt. De tilsatte på alle nivåer i virksomheten og på alle trinn av sitt yrkesliv må sikres muligheter til å mestre nye krav og framtidige behov gjennom kompetansegivende arbeidsoppgaver og andre utviklingstiltak. Det er viktig at statsansatte har kompetanse som er rettet inn mot å understøtte verdiskapningen, både i privat og offentlig sektor. Kompetansegivende oppgaver er også viktig for å gi de tilsatte mulighet til å kvalifisere seg til andre stillinger i virksomheten.

Det bør skje en jevnlig utveksling av vurderinger om behov, tiltak og ønsker når det gjelder kompetanseutvikling mellom den enkelte tilsatte og nærmeste overordnede. Medarbeidersamtaler er en viktig måte å få dette til på.

§ 24 Kompetanseutvikling i virksomheten
Ledelsen har ansvar for kompetanseutvikling i virksomheten. Det vil være en del av den enkelte leders resultatansvar å bidra til en kompetanseutvikling som gjør virksomheten bedre i stand til å utføre sine oppgaver og møte nye utfordringer. De tillitsvalgtes medvirkning skjer i henhold til Hovedavtalen/tilpasningsavtalen.


2

Hovedavtalen for kommunalt ansatte:

§ 15 opplæring og personalutvikling

Denne avtalen bygger bl.a. på de prinsipper som er nedfelt i handlingsplanen for kompetanseoppbygging og personalutvikling.

§ 15-1 opplærings- og utviklingsplan

I hver kommune skal det utarbeides en opplærings- og utviklingsplan. Planen skal inngå som en del av den samlede kommuneplan og ajourføres samtidig med den.

§ 15-4 Med oplærings- og utviklingstiltak menes:

a) tiltak for at arbeidstakeren skal holde seg à jour innenfor nåværende stilling, og som er hjemlet i godkjent opplæringsplan.

b) tiltak som ledd i den interne karriere- og utviklingsplanleggingen for å gjøre arbeidstakeren i stand til å gå over i annen stilling i kommunen, og som er hjemlet i godkjent opplæringsplan.

c) opplæring som har betydning for arbeidstakerens personlige karriereutvikling, og som faller utenfor kommunenes opplærings- og utviklingsplan.


3

Hovedavtalen for arbeidstakere i privat sektor:

Partene understreker det verdifulle i at arbeidstakerne stimuleres til å øke sine kunnskaper og styrke sin kompetanse, og at bedriftene legger stor vekt på planmessig opplæring av sine ansatte, ved eksterne eller interne tilbud.

§ 16.2 Etter- og videreutdanning

Etter- og videreutdanning er et særlig viktig virkemiddel i utviklingen av bedriftenes konkurranseevne. I alle ledd i verdikjeden er aktuell kompetanse en forutsetning for at bedriften skal kunne ta imot og nyttegjøre seg ny viten. Utviklingen av kompetanse gjennom etter- og videreutdanning må bygge på bedriftens nåværende og framtidige behov. Dette må ta utgangspunkt i de mål bedriften har for sin virksomhet.

Med etterutdanning menes vedlikehold av kompetanse innenfor nåværende stilling, mens videreutdanning omfatter kvalifisering for nye og mer kvalifiserte oppgaver i bedriften. Både bedriften og den enkelte medarbeider har interesse for både etterutdanning og videreutdanning og må derfor ta ansvar for utvikling av slik kompetanse.

§ 16.3 Tiltak og virkemidler

Den enkelte bedrift skal legge fram sine mål for framtidig utvikling som grunnlag for kartlegging av bedriftens behov for kompetanse. Det er bedriftens ansvar, i samarbeid med de ansatte, å foreta kartleggingen og initiere eventuelle tiltak. Kartleggingen oppdateres vanligvis en gang per år. Der hvor det er et gap mellom bedriftens nåværende kompetanse og framtidige behov, forutsettes dette dekket med aktuelle opplæringstiltak eller med andre virkemidler. Kostnadene til etter- og videreutdanning i samsvar med bedriftens behov er bedriftens ansvar.


Tilbake til toppen av dokumentet