|
Rektorseminar i Irland 6.-12.3.2000
Rektor Ingeborg Tveter Thoresen
«Rollefordelingen mellom
rektor og direktøren/administrasjonen»
Innledning
La meg innledningsvis og ut fra erfaring
si:
«Det spiller en rolle at vi avklarer
og finner ut av våre roller som ledere henholdsvis i valgte verv
og i ledende administrative stillinger!»
Det er viktig for egen del, men og for institusjonen
og omgivelsene.
Klarhet - (om enn ikke avklart i alle deler)
- i den grad det kan oppnås og signaliseres, gir trygghet.
Det spiller også en rolle at rektor
og direktør med administrasjon har en felles forståelse av
virksomheten og målet for den:
- at det er en faglig virksomhet som ledes
- at den faglige virksomheten er det primære
og administrasjon og ledelse er støttefunksjoner for det faglige
arbeidet.1
Det er for så vidt interessant at
allerede tittelen på dette innlegget viser en stor forskjell for
de to topplederne i organisasjonen. Rektor er «enestående»,
direktøren er linjeleder med en stor administrasjon, evnt. også
stab. Selv om administrasjonen måtte være desentralisert,
er den én!
Det dreier seg altså om i lederstilling
(direktør) og lederverv (rektor) å gå inn i samarbeide
om oppgaver som er definert - og forholde seg til rolleforventninger.
De kan være både uttalt og uuttalt. Rollefordelingen skal
både aksepteres og utføres, i et komplekst
samspill. Jeg vil søke å se på dette, både ut
fra prinsipper og praksis.
Krevende styrings- og ledelsesform
La meg videre si: Det er en krevende styrings-
og ledelsesform som er valgt for sektoren, med to parallelle hierarkier
i styrings- og ledelsesstrukturen! Det er også krevende med til
dels uklare bestemmelser i Loven2.
Dels er det uklare forventninger til rollene fra våre oppdragsgivere,
og ikke mindre uklare forventninger fra våre omgivelser, de interne
så vel som de eksterne. De prinsipper som ligger til grunn for valgt
ledelse: at rektor velges som «primas inter pares» og dermed
til utfordrende oppgaver uten nødvendigvis å inneha formelle
kvalifikasjoner innenfor ledelse eller spesiell innsikt i administrasjon,
er en utfordring i seg selv.
Dessuten skal rektor tilbake til faglig stilling
blant med dem som er styrt/ledet. Det kan være en hemsko for en
som skal være strategisk leder og nødvendigvis må gjøre
valg, som kan være upopulære. Dertil kommer at akademikere
og/eller kunnskapsorganisasjoner har sine særtrekk som utfordring
for styring og ledelse.
Parallelle hierarkier
Ordningen med felles/delt ledelse eller parallelle
hierarkier krever derfor oppmerksomhet rent prinsipielt, men også
i det daglige. Ordningen er krevende på det menneskelige plan, fordi
rollene krever et nært og tillitsfullt samarbeid for at organisasjonens
arbeid skal lykkes. Den krever god kommunikasjon og trygghet mellom dem
det først og fremst gjelder, rektor og høgskoledirektør,
for å leve og arbeide godt til daglig med den doble strukturen.
Dette er viktig også fordi det gjennom nettopp mønsteret
i det daglige arbeid og den praktiske rolleutformingen, dannes modeller
for løsninger for ledelse i organisasjonen for øvrig. Disse
mønstre skal og kan med jevne mellomrom omdannes fordi det oppstår
nye konstellasjoner av ledere.
Vi velger ikke hverandre
Når direktør ansettes og rektor
velges, velger de ikke hverandre. Andre velger for dem. Selvsagt kan en
kollegial representant avstå fra nominasjon til rektorvervet, dersom
en har mistanke om at en ikke vil stå ut samarbeidet med sittende
administrasjon. Men om en stiller til valg i tillit til at en skal lykkes
med samarbeidet, har en jo ingen garanti for at den sittende direktør
og hans medarbeidere blir sittende. Endring skjer til stadighet.
Slik er det i alle fall når det gjelder
verv, der funksjonsperioder er regulert av loven. Administrasjonen må
kunne samarbeide med dem som velges, uansett hvem det blir, og derfor
ha en profesjonell holdning til sin rolle. 3
Verdigrunnlag
For meg var det viktig ganske tidlig i min
funksjonstid å formulere et verdigrunnlag for virksomheten. Der
gjorde jeg tydelig hva jeg som leder ville stå for, og hvilke verdier
jeg hadde ønske om skulle legges til grunn for arbeidet i institusjonen.
Det var min mening at dette, ved siden av de overordnede og formelle dokumentene
for sektoren, kunne være klargjørende.4
Men det å presentere et verdigrunnlag
er i seg selv kontroversielt. Hvem kan med noen rett presentere et verdigrunnlag
for en akademisk institusjon, som skal være en frihetens fortropp
i samfunnet - og søke å gjøre det gjeldende?
Det ble i første omgang - med direktørens
støtte til rektors initiativ - rektors profilering.
Senere er det bearbeidet av flere og lagt
som en plattform for flere retningsgivende dokumenter i virksomheten av
styret.5
Rollefordeling- veiledende tekster
Hvordan finner vi så ut av rollefordelingen?
Finnes det noen veiledning? Ja, det gjør det.
- Loven gir den formelle basis
6.
- Systematisert erfaring finnes i noen
grad i evalueringslitteraturen7.
- Uformell erfaringer fra Universitets-
og DH-systemet og nå høgskolesektoren, nedfelt som praksis
og forståelse av Lovens bestemmelser.
Loven
Rektor er valgt som leder, med permisjon
fra fagstilling, (§ 9.1 og 5).
Høgskoledirektøren er ansatt
som direktør (§ 15).
Rektor bekler vervet i en eller to perioder.
(§ 10, 1 og 2)
Direktøren tilsettes av styret i fast
stilling, men kan også tilsettes på åremål etter
nærmere regler gitt av departementet, § 32.1 med kommentar
2. Det betyr at høgskoledirektøren kan komme til å
representere kontinuiteten og institusjonens hukommelse, (gitt at han
innehar stillingen over år), mens rektor og styret kan komme til
å representere diskontinuitet. 8
Den administrative ledelse ses altså
under ett. På avdelingsnivå er det er prinsipielt den samme
forståelse av rollene til administrativ ledelse og valgt ledelse,
som på sentralt nivå. På avdelingsnivå, som dreier
seg om en faglig organisering av virksomheten, handler avdelingsstyret
på delegasjon fra institusjonens styre. Likeså den administrative
leder på delegasjon fra adm. dir.
Det er dog en forskjell når det gjelder
ledelse. Det er ingen direkte linjeledelse mellom rektor og valgt avdelingsleder.
Det er heller ikke noe formelt grunnlag i loven for et faglig lederforum
bestående av valgte ledere på de ulike nivå. Rektor
har ingen linje, men i tråd med delegasjonsparagrafen § 5.2
med kommentarer, kan det sies å være en «linje»
mellom rektor som styreleder og avdelingsstyrets leder.
Fordi rektor ikke nødvendigvis har
formell lederkompetanse og tilstrekkelig innsikt i forvaltning som fagområde,
bør direktør være en dyktig rådgiver for rektor
som politisk leder.
Hva/hvem kan så rektor spille på
i utførelsen av sine oppgaver? Det er et punkt som bør avklares.
Rektor har altså sin bemyndigelse
som styreleder, ( § 9.1 med kommentar 1 og 2).
Rektor er leder for styret, som rapporterer
til departementet.
Direktøren og hans medarbeidere ansettes
av styret ( § 32), og direktøren rapporterer til styret.
Det er derfor logisk at det er rektor som har medarbeidersamtale med
direktøren.
Administrasjonen rapporterer til direktøren.
På saksfelt kan det rapporteres til rektor, der det er bestemt i
styrevedtak.
Funksjonsdeling
Det er opp til de enkelte «lederpar»
å finne en funksjonsfordeling eller en rolleutforming i tråd
med tolkning av loven og utfordringene som ligger i og omkring institusjonen
og med utgangspunkt i deres forutsetninger.
Hvor kan det så oppstå mulige
vansker i rolledelingen i forhold til de formelle bestemmelsene? De kan
henføres til flere forhold og det som kan avledes av disse, gitt
ved stikkordene,
- styrets arbeid
- rektors tilsynsansvar
- daglig ledelse
- informasjon/ rektor som talsperson
Styrets arbeid
Det dreier seg om tre faser : a) dagsorden
/innkalling, b) saksforberedelse, herunder forslag til vedtak og c) iverksetting.
- Direktøren er styrets
sekretær og skal «etter samråd med rektor» forberede
og tilråding i de saker som legges fram for dette, ( § 15.3
med kommentar). Gjennom hele sin administrasjon vil direktøren
få innsikt i de krav som kommer fra oppdragsgiver, de initiativ
som kommer fra omgivelsene og internt fra - også gjennom rektor
og dekaner. Direktøren må sortere hva som krever styrebehandling
og hva som kan behandles administrativt.
- I det å bestemme dagsorden for
styret ligger makt og innflytelse i første hånd. Hvem bestemmer
sakskartet, hvilke saker som fremmes for styret? Direktøren har
et selvstendig ansvar for å fremme saker. Både rektor og
direktør har i prinsippet innflytelse på dagsorden. Formelt
er det rektor som innkaller.
- Direktøren har et selvstendig
ansvar for å fremme saker, og til å komme med innstilling
i saker. I følge professor Bernts kommentarer forventes det en
løpende kontakt med rektor som styrets leder, mens rektor står
fritt og anbefales ikke å binde seg for sterkt til direktørens
framlegg.
- Samrådet omfatter altså
også rektors mulige innflytelse på vinkling av saker og
på forslag til vedtak ( kfr. »»etter samråd med»,
§ 15.3 med kommentar). Forslag til vedtak er direktørens
ansvar
- Når det gjelder forberedelse av
styresaker, må og det tredje hierarkiet, tillitsmanns- apparatet
etter hovedavtalen, nevnes. Informasjon, såvel som drøftinger
av styresaker og de tillitsvalgte sine forhandlinger med ledelsen er
direktørens bord helt og fullt. Graden av involvering av tillitsvalgte
i forberedelsene, kan diskuteres. Likeså hvorvidt rektor bør
være til stede i møter der direktøren håndterer
styresakene med de tillitsvalgte. Hos oss legges det ned et meget omfattende
arbeid i kontakten med de tillitsvalgte fra direktørens side.
det gir trygghet og relativt stor ro i organisasjonen, men styret kan
oppleve sakene ferdigtygget og med relativt lite handlingsrom for behandlingen
i styret.
- Både når det gjelder iverksetting
av styrevedtak og forberedelse av større saker er det nødvendig
med prosesser, der faglig ledelse og fagrepresentanter (ut over de tillitsvalgte),
deltar sammen med administrasjonen. Hvor legges premissene, av hvem?
Hvordan fortolkes de og av hvem? Også her kreves dialog, dersom
rektor ønsker å involvere seg på disse områdene
selv, eller gjennom den/de styret/rektor utpeker.
Styrets arbeid - rektor som strategisk
leder - en oppsummering
Det er viktig at rektor som styreleder
- skaffer seg oversikt over og innsikt
i institusjonen. Det dreier seg både om fakta og utviklingstendenser.
Dette går innunder både rektors tilsynsansvar og saksforberedelse
- ( «etter samråd med»).
Direktørens medarbeidere er sammen med fagpersonalet viktige
informanter
- skaffer seg innsikt i forventninger
og krav fra oppdragsgiver, samfunnet omkring og fra det interne miljø,
både mht. muligheter og begrensninger
- setter mål for organisasjonen
og gir retning for utviklingen, slik det tilligger et strategisk organ
og den strategiske ledelse
- Formidler dette til alle deler av organisasjonen
og det eksterne miljø. ( Her må rektor forvente hjelp fra
informasjonsmedarbeider så vel som direktøren mht. å
tilrettelegge for møteplasser)
Strategisk ledelse skjer først og
fremst gjennom styrevedtak. Dermed blir det viktig hvilke saker som settes
på dagsorden og at «samrådet» med direktøren
er reelt både mht. saker og mht. forslag til vedtak. Det er viktig
å avklare hvilke prinsipper som legges til grunn for styrearbeidet,
hvilke saker som krever vedtak, og prosess og hvilke som tas administrativt.
Det er rimelig at direktøren og hans
medarbeidere har den beste innsikt i hvilke saker som må/bør
styrebehandles og at direktøren derfor, som loven sier, har ansvar
for å fremme saker for styret. Men den samme retten har også
rektor.
Tilsyn
- Det kan skje ved at rektor bruker retten
til å delta i ethvert møte, (§ 9.1). Det er imidlertid
lite hensiktsmessig fordi det er svært tidkrevende. Rektor bør
være selektiv mht. møtedeltakelse.
- Tilsynet kan skje gjennom nær
kontakt med dekaner og delegerte oppgaver til prorektor
- Gjennom samtaler med direktør,
som er informert av sine medarbeidere, eller direkte gjennom disse,
der en finner det tjenlig.
- Medarbeider- samtaler og uformelle ad
hoc- samtaler, gjerne med utgangspunkt i tilsendte dokumenter er gode
redskaper. Tilsynsordningene kan formaliseres gjennom styringsdialoger.
Vi har praktisert en styringsdialog pr. semester, der vi systematisk
tar for oss ulike funksjonsområder.
- Arbeidet i høgskoleråd
og styrearbeidet i avdelingene er viktige i tilsynsarbeidet. Rektor
eller prorektor eller representant for administrasjonen bør på
rektors/ direktørs anmodning være til stede i avdelingsstyremøtene.
Daglig ledelse
Det er forventninger til at personer i
verv skal ha en lederrolle i det daglige arbeidet. Når det gjelder
daglig ledelse, kommer nok de største utfordringene til samarbeidet
mellom valgt og administrativ ledelse på avdelingsnivå.
Det forventes at faglig leder på
avdelingene skal ha innsikt i fagpersonalets kompetanse og arbeidsoppgaver
og avdelingens faglige utfordringer. Hvordan skaffe seg dette?
Det kan skje blant annet gjennom medarbeider- samtaler mellom
faglig ansatt og valgt leder.
Hos oss dreier det seg om vurdering av
oppgaver og disponering av fagpersonalet, deres kompetanse og ressursanvendelse
i forhold til oppgaver innenfor virksomhetsområdene: undervisning
m veiledning, FoU- arbeid og eksternt finansiert virksomhet av ulikt
slag.
Helt konkret gjelder det også medvirkning
i tilsettingsprosess, fra å melde ressursbehov, og medvirke når
en definerer utlysning av fagstillinger, til innstillings- og tilsettingsarbeid,
så vel som arbeid med arbeidsplaner. Det er her vanskene gjerne
kommer.
I dette stykket må rektor og direktør
være samstemte, ha en felles og avklaret holdning, som veiledere
for sine medarbeidere, og fordi vanskelige saker gjerne involverer det
sentrale nivå..
Arbeidsplaner kan/skal settes opp i forlengelsen
av medarbeidersamtaler ( som faglig leder har ut fra faglig innsikt),
men de skal formelt håndteres av administrativ leder. Dermed kreves
et tett samarbeid mellom den som innehar verv og den administrative
leder.
For den ansatte kan det medføre
usikkerhet mht. hvem som har arbeidsgiveransvar. Dette kan gå
greitt, når en seiler i smult farvann. Men ryker det opp til storm,
er det viktig å være klar i den formelle håndteringen.
Det er overmåte viktig at rektor og direktør er samkjørte,
så personalledelsen ikke forkludres ved at rektor og direktør,
valgt og administrativ leder spilles ut mot hverandre.
I det løpende arbeid enten det
er forberedelse av styresaker, eller innspill i prosesser, rapportering
til departement mm, er det altså viktig å avklare hvordan
rektor samhandler med direktøren og hans medarbeidere.
Rektor og samspillet med direktørens
medarbeidere
Rektor har ingen instruksjonsmyndighet
over noen i institusjonen. Det har imidlertid direktøren. I det
løpende arbeidet vil direktørens medarbeidere ha behov
for avklaring på sine saksfelt, ofte som styresaker, men også
i daglig drift. Da er det viktig å ha klarert hvordan denne avklaringen
skal foregå. Skal rektor ha direkte aksess til direktørens
medarbeidere? Hva kan det i så fall avstedkomme? Dette punktet
vil trolig være grunnlag for en debatt, der det i noen institusjoner
kan aksepteres at rektor kan snakke med direktørens medarbeidere
direkte, mens andre vil avvise dette på prinsipielt grunnlag.
Det kan være et spørsmål om hensiktsmessighet, men
krever i alle fall en klarhet vedr. myndighet, lojalitet. Som samarbeidet
for øvrig må samspillet baseres på åpenhet
og tillit og en fortløpende samtale mellom direktør og
rektor.
Vi har funnet det hensiktsmessig at rektor
har direkte aksess til direktørens medarbeidere, og vice versa.
En slik praksis krever tillit og åpenhet og fintfølelse
fra begge sider. I og med at det er direktøren som disponerer
sine medarbeideres tid og gir dem oppgaver, kan det by på problemer
dersom rektor ber om deres arbeidskapasitet i gitte saker. De må
da kunne kjenne seg fri til å avvise dette, med basis i direktørens
ansvar for ressursdisponering. Dette kan representere en lojalitetskonflikt
for adm. personale mellom styrets leder og direktøren som linjeleder.
Derfor må en slik praksis, om en går inn på det, være
gjenstand for løpende evaluering. På den annen side vil
det være ressurskrevende dersom all kommunikasjon på medarbeidernes
saksfelt, måtte gå fram og tilbake gjennom direktøren
der medarbeideren ønsker den faglige ledelsens synspunkt i saksforberedelsen.
En tett tillitsfull og løpende dialog
vil være en hjelp også her. Det må også være
rom for å avklare den innebygde konflikten som ligger i at «direktøren
er mange» og rektor «én».
Institusjonens øverste leder,
hvem er det?
Ovennevnte - i sær de to siste hovedpunktene,
er eksemplifiseringer av gråsoner og overlappende funksjoner,
som krever tillit, empati og «fingerspitzgefühl» fra
begge sider og dessuten en relativt tett og løpende kommunikasjon.
Etter min mening berøres her fortolkning
av §§ 9, 1 og 15,2.
Hvem har det overordnede ansvar for ledelse
av institusjonen? Rektor på styrets vegne9
eller direktøren?10
Det er ingen tvil når det gjelder
administrasjonen. Der er direktøren lederen. Når det gjelder
institusjonen som helhet, må man utlede svaret av lovens bestemmelse
i §9. 1 og 2, det fremgår av begge underpunktene at rektor
har det overordnede ansvar for og ledelse av institusjonens virksomhet.
Likeledes er rektor institusjonens talsperson og rettslige representant.
Det norske høgskoleråd legger
dette til grunn når leder av høgskolerådet alltid
er rektor. Dessuten er rektorsidens styrke i styret for Det norske høgskoleråd
også en pekepinn om det samme.
Ser vi på departementets holdning
til institusjonens ledelse, inviteres alltid begge til sentrale samlinger.
Og rektor anses som institusjonens leder ved henvendelser og i styringsdialoger.
Mens håndteringen av lønnsfastsettelsen i de fire første
årene etter høgskolereformen tyder på en tvetydig
holdning. I det stykket er det liten tvil om at KUF anser rektor først
og fremst som styreleder med tilsynsansvar, mindre som leder av institusjonen
eller et kollegium. Derfor ble det gitt en relativt beskjeden kompensasjon
i tillegg til lønn i stilling, mens direktøren ble ansett
som institusjonens leder også ved lønnsfastsettelse.
Et annet moment har vært den sterke
vektlegging av forvaltningsoppgaver i de fleste ledersamlinger. Det
er fra KUF's side de første årene gitt mindre oppmerksomhet
til utviklingen av den faglige virksomheten, som fra valgte leder og
iflg Lovens § 2, og dermed også fra styrets side, er det
vesentlige. KUF's vektlegging kan føre til en målforskyvning,
og en fokusforskyvning, til tross for formuleringer i budsjettproposisjonen
om fokus på primærvirksomheten, samt en drakamp mellom rektor
og direktør mht. hvilke saker som trenger oppmerksomhet og hvilke
utviklingsoppgaver som krever administrativ arbeidskraft. Styringsdialogene
de siste årene har imidlertid bedret dette.
Talsperson- informasjon
Som «politisk leder» får
rektor en del oppgaver som talsperson i forhold til media og i kontaktvirksomhet
utad. Rektor fremmer institusjonens anliggender og fortolker institusjonens
muligheter i diverse samarbeidsfora og organer på både kommunalt,
fylkeskommunalt og på statlig nivå i regionen, i møte
med institusjoner nasjonalt og internasjonalt. Også denne funksjonen
krever et tett samarbeid med direktøren som har et selvstendig
ansvar for å vurdere hvorvidt initiativ kan følges opp,
og finne det rette tidspunkt for styrebehandling eller administrativ
håndtering.
Dessuten har direktøren et ansvar
for informasjonstjenesten ved institusjonen. I disse internett-tider,
kreves det derfor et tett samarbeid om feltet informasjon mellom rektor
og direktør.
Jeg synes ikke at det alltid er lett å
vite hvem som skal representere institusjonen på konferanser der
utviklingsfelt presenteres, men der det kreves både innsikt i
policy og administrativ oppfølging må dette avklares og
samarbeides godt om.
Avslutningsvis vil jeg oppsummere:
Jeg er blitt mer og mer tydelig for meg selv,
for direktøren og for dekanene på hva rektors oppgaver er:
Rektor er valgt som styreleder.
- Rektor skal delta i forberedelsen
av styresaker. Kfr. samrådet.
- Rektor er beslutningstaker,
mens direktøren er iverksetter av vedtak med sin administrasjon.
- Rektor har tilsyn med
hele høgskolen og kan følge utviklingen og oppfølgingen
i tråd med sitt tilsynsansvar, og ta initiativ overfor direktøren
i henhold til det rektor erfarer gjennom tilsynet.
- Rektor er institusjonens talsperson
Direktøren på sin side, har
et selvstendig ansvar for effektivitet og ansvarlighet og må til
enhver tid bedømme hvorvidt det er kapasitet og økonomi,
samt hensiktsmessig å ta fatt i det rektor ber om. Fordi rektor
er én og direktøren mange, (for å si det språklig
galt, men saklig riktig), bør en avklare både sine respektive
roller og samspillmønstrene i institusjonen fortløpende
også ut fra personlige forutsetninger og engasjement.
Litteratur:
Lov 12.mai 1995 nr.22
Lov om Universiteter og høgskoler.
Med kommentarer. Bernt, Jan Fridthjof, Alma Mater forlag AS Bergen 1996
Evaluering av høgskolereformen. Sluttrapport.
Kyvik, Svein. Norges Forskningsråd Oslo 1999
[ Toppen
av siden ]
Fotnoter:
1
Det virket ikke som KUF's embetsverk hadde denne forståelse, da
vi for første gang ble innkalt til et ledermøte med KUF
høsten 1994. Da var det Særavtalen som sto i fokus. Det ble
en formidabel skuffelse for den nyvalgte ledelsen, som skulle realisere
en høgskolereform med Norgesnett, samarbeid og arbeidsdeling i
faglig virksomhet. Det var også skuffende å høre at
departementsråden i møte med direktører og økonomisjefer/økonomidirektører
den 09.02.00 presiserte at den viktigste oppgaven nå var å
ha fokus på økonomiforvaltning og gjennomføringen
av reglement og funksjonskrav. [tilbake]
2
Svein Kyvik: Evaluering av høgskolereformen. Sluttrapport s. 244.
Norges Forskningsråd 1999. [tilbake]
3
Nettopp derfor blir rolleavklaring vesentlig, og å skape gode samarbeidsforhold
viktig. Den felles ledelse i institusjonen må avspeile en kultur
som innarbeides ved gode rutiner. Disse skal hjelpe alle til å fungere
optimalt og med trivsel - uansett det som kalles personkjemi, (avdekket
i holdning og handling), - og/eller lengde i stilling eller verv. [tilbake]
4
Verdigrunnlaget (den første versjonen), er i sin helhet lagt ut
på HVE sitt nett i mai 1996, i bearbeidet form ble den vedtatt i
Strategisk plan for 1997. [tilbake]
5
Langsiktig plan, Personalpolitiske retningslinjer, [tilbake]
6
Lov om universiteter og høgskoler 12. mai 1995 nr. 22, heretter
»Loven» eller bare paragrafer som referer til loven [tilbake]
7
Svein Kyvik. Evaluering av høgskolereformen. Sluttrapport. Norges
forskningsråd. Oslo 1999, samt delrapporter, spesielt nr. 2, 3,
4, 5, 6. [tilbake]
8
Styret har et strategisk ansvar for en gitt periode (§ 4) og er besluttende
organ.
Rektor har sin legitimitet fra sitt verv
som styreleder ( § 9.1).
Rektor fører dessuten tilsyn med virksomheten
(§ 9.1) og har i kraft av tilsyn rett til å delta i alle sammenhenger.
Rektor er den »politiske» leder
(§ 9.2) og institusjonens rettslige representant og talsperson
Administrerende direktør, (kan kalles
høgskoledirektør), er styrets sekretær (§15.1
og 3).
Adm. dir. er leder av administrasjonen, som
det profesjonelle byråkrati. (§ 15.2)
Adm. dir. er iverksetter av styrevedtak (
§ 15.4).
Adm. dir har et selvstendig ansvar for den
samlede økonomi og formuesforvaltning (§ 15, 5 og 7 med kommentarer)
Direktøren er ansvarlig for den samlede
ledelse virksomhet ved institusjonen (kommentar til § 15.2). [tilbake]
9
iflg §9,1 [tilbake]
10
iflg §15,2 med kommentar [tilbake]
[ Toppen
av siden ]
|